Předmět: Inkluzivní pedagogika - reflexe profesních problémů z pedagogické praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Inkluzivní pedagogika - reflexe profesních problémů z pedagogické praxe
Kód předmětu USP/S0IPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vzdělávací potřeby žáků na 1. stupni základní školy v inkluzivním pojetí. - Individualizace a diferenciace v procesu edukace v inkluzivním prostředí. - Plánování výuky v kontextu inkluzivního vzdělávání. - Materiální a nemateriální didaktické prostředky v inkluzivní škole. - Strategie hodnocení v inkluzivní škole. - Kvalita inkluzivní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR
definovat základní pojmy inkluzivního vzdělávání
definovat základní pojmy inkluzivního vzdělávání
charakterizovat strategie ve vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami
charakterizovat strategie ve vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem ke vzdělávání žáků se SVP
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem ke vzdělávání žáků se SVP
představit přístupy k žákům se SVP
představit přístupy k žákům se SVP
Odborné dovednosti
plánovat modifikaci příprav pro vzdělávání žáků v heterogenní třídě
plánovat modifikaci příprav pro vzdělávání žáků v heterogenní třídě
navrhnout možné úpravy metod a organizace výuky směrem ke vzdělávání žáků se SVP
navrhnout možné úpravy metod a organizace výuky směrem ke vzdělávání žáků se SVP
vytvořit strategie pro vzdělávání žáků se SVP
vytvořit strategie pro vzdělávání žáků se SVP
navrhnout plán pedagogické podpory
navrhnout plán pedagogické podpory
analyzovat dokumenty vztahující se ke vzdělávání žáků se SVP
analyzovat dokumenty vztahující se ke vzdělávání žáků se SVP
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha : Grada, 2010.
  • CHVÁL, M. a kol. Školy na cestě ke kvalitě. Praha : NÚV, 2012.
  • KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha : Karolinum, 2011.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno : Masarykova univerzita, 2013.
  • LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010.
  • POLECHOVÁ, P. Jak se dělá ?Škola pro všechny?. Kladno : Aisi, 2005.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr