Předmět: Český jazyk ke SZZ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Český jazyk ke SZZ
Kód předmětu USP/S0CJS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Upevnění a prověření schopnosti studenta aplikovat poznatky z vybraných oblastí. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Posloupnost vývoje v jazykových rovinách. - Vnímání a porozumění jednotlivých rovin mateřského jazyka žákem v primárním vzdělávání. - Metody rozvoje gramotnosti ve škole, diagnostikování čtenářských dovedností, žákova porozumění čtenému textu. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku, práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu u žáka v primárním vzdělávání, dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Reflexe didaktických strategií realizovaných v průběhu pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat jazykové prostředky jazykových rovin
popsat jazykové prostředky jazykových rovin
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy
Odborné dovednosti
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Pravidla českého pravopisu. Praha : Academia, 2005.
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha : NUV, 2011.
  • BRABCOVÁ, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice : KAVA-PECH, 2010.
  • ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha : Karolinum, 2011.
  • DOLEŽALOVÁ, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014.
  • GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : UK, 2003.
  • HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha : Pedagogická fakulta UK, 2010.
  • JANÁČKOVÁ, B. (Ed.). Didaktika řečové a neřečové výchovy v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
  • KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha : Grada, 2012.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr