Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Upevnění a prověření schopnosti studenta aplikovat poznatky z vybraných oblastí. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Posloupnost vývoje v jazykových rovinách. - Vnímání a porozumění jednotlivých rovin mateřského jazyka žákem v primárním vzdělávání. - Metody rozvoje gramotnosti ve škole, diagnostikování čtenářských dovedností, žákova porozumění čtenému textu. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku, práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu u žáka v primárním vzdělávání, dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Reflexe didaktických strategií realizovaných v průběhu pedagogické praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat jazykové prostředky jazykových rovin |
popsat jazykové prostředky jazykových rovin |
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči |
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči |
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury |
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury |
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy |
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ |
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Pravidla českého pravopisu. Praha : Academia, 2005.
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha : NUV, 2011.
-
BRABCOVÁ, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice : KAVA-PECH, 2010.
-
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha : Karolinum, 2011.
-
DOLEŽALOVÁ, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : UK, 2003.
-
HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha : Pedagogická fakulta UK, 2010.
-
JANÁČKOVÁ, B. (Ed.). Didaktika řečové a neřečové výchovy v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
-
KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha : Grada, 2012.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2013.
|