|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Postupy při kvalitativním výzkumu. - Úloha výzkumného projektu. - Typická témata kvalitativně orientovaného výzkumu. - Přístup do terénu. - Výzkumné metody - participační pozorování, nestrukturované interview, narativní metoda (životní příběh), obsahová analýza produktů člověka. - Sběr dat - typy záznamů, nahrávání, protokoly. - Normy kvality kvalitativního výzkumu. - Etická stránka kvalitativního výzkumu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení na počítači, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vyjmenovat způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
| vyjmenovat způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
| vysvětlit metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
| vysvětlit metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
| charakterizovat otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
| charakterizovat otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
| popsat postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
| popsat postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
| popsat reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| popsat reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
| kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
| vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
| vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
| vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
| vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
| provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
| provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
| zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
| zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Durdella, N. Qualitative dissertation methodology: a guide for research design and methods.. London: SAGE, 2019.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
-
Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
-
Chrastina, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu.. Olomouc, 2019.
-
Mišovič, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor.. SLON, 2019.
-
Navrátilová, H. Žánry extenzivní řeči učitele ve výukové komunikaci. Disertační práce.. Brno: MU, 2019.
-
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
-
Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007.
|