|
Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení, objasnění, rozlišení základních pojmů: péče/výchova a vzdělávání, rané vzdělávání. - Potřeby versus učení u dítěte do tří let věku. - Systémy raného vzdělávání v České republice a v zahraničí. - Současné trendy a výzvy v předškolním vzdělávání. - Povinné předškolní vzdělávání v MŠ a individuální vzdělávání dětí předškolního věku s ohledem na děti od 5 let věku. - Vývojová specifika dětí od 5 let věku. - Individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ, vzdělávání v přípravných třídách. - Význam předškolního vzdělávání před nástupem do ZŠ v kontextu celoživotního vzdělávání. - Historický vývoj alternativních směrů. - Důvody vzniku alternativních směrů a jejich význam v předškolním vzdělávání. - Montessori pedagogika a její principy. - Waldorfská pedagogika a její principy. - Domácí a komunitní vzdělávání. - Lesní a přírodní školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání) |
| definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání) |
| popsat systém raného vzdělávání v ČR |
| popsat systém raného vzdělávání v ČR |
| vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání |
| vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání |
| definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání |
| definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání |
| vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR |
| vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání |
| diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání |
| provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let |
| provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let |
| diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání |
| diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání |
| vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí |
| vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí |
| analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání |
| analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Felcmanová, L. Včasná péče v České republice a v zahraničí. In. Greger, D., Simonová, J., Straková, J. Spravedlivý start - vyrovnávání šancí na vstupu do povinného vzdělávání (s. 10 ? 26). Vyd. 1. Praha: Pedagogická fakulta UK. 2015.
-
Grůzová, L. & Syslová, Z. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. 2015.
-
Krejčová, L., & Mertin, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluvwer, 2016.
-
Loudová-Stralczynská, B. Předškolní výchova ve struktuře evropských vzdělávacích systémů na příkladu německy mluvících zemí. Orbis Scholae, 6(1), 69?80. 2012.
-
Majerčíková, J. Postponement of the commencement of compulsory school attendance from the nursery school teachers? perspective. Orbis Scholae, 11(1), 9?30. 2017.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
-
Opravilová, E., & Kropáčková, J. Od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělávání a zpátky k předškolní výchově (Cesta od nedokonalé zmenšeniny dospělého k autonomní osobnosti). Pedagogika, 66(1), 39?50. 2016.
-
Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Rabušicová, M. Puzzle předškolní výchovy a péče v Evropě: kde je Česká republika? In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (s. 83?100). Praha: Pedf UK. 2014.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014.
-
Wiegerová, A.,& Gavora, P. Preschool attendance of very young children: Parents' choice and outcome satisfaction. Journal of language and cultural education, 6(2), 36?47. 2018.
|