|
Vyučující
|
-
Zycháčková Magda, Mgr.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vývojové tendence ve vedení školství a škol. - Principy leadershipu ve školství a ve školách - zahraniční zkušenosti. - Přístupy k leadershipu v podmínkách českého školství. - Strategické plánování školy (koncepce rozvoje školy - analýza). - Pedagogický leadership ve školách. - Ředitel školy jako leader. - Styly vedení lidí v organizacích. - Nové trendy ve vedení lidí (koučing, mentoring, shadowing, benchlearning, supervize, týmová práce). - Týmová spolupráce. Učitelský sbor a jeho klima. - Delegování. - Typy hospitací. - Rozvoj, motivace a hodnocení pracovníků ve škole. - Dovednosti pro efektivní leadership. - Praktické příklady vedení školy a pracovníků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu. |
| Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách |
| popsat základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách |
| popsat roli ředitele jako leadra školy |
| popsat roli ředitele jako leadra školy |
| objasnit vybrané typy vedení lidí |
| objasnit vybrané typy vedení lidí |
| diskutovat přístupy k rozvíjení dovedností leadra |
| diskutovat přístupy k rozvíjení dovedností leadra |
| definovat principy leadershipu |
| definovat principy leadershipu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| popsat vybrané styly v leadershipu |
| popsat vybrané styly v leadershipu |
| vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách |
| vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách |
| diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty |
| diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty |
| využít získané poznatky v praxi mateřské školy |
| využít získané poznatky v praxi mateřské školy |
| definovat leadership jako přístup v řízení školy |
| definovat leadership jako přístup v řízení školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page. 2012.
-
Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds.). Principles of educational leadership and management. London: Sage. 2019.
-
Dawe, M. (Ed.). The school leader's toolkit: practical strategies for leading and managing. London: Sage. 2013.
-
H?kansson, J. Leadership for learning in the preschool: Preschool managers? perspectives on strategies and actions in the systematic quality workEducational, Management Administration & Leadership, 47(2), 241?258. .
-
Chvál, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál. 2018.
-
Trojan, V. Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Praha: Univerzita Karlova. 2019.
|