Předmět: Leadership v mateřské škole

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Leadership v mateřské škole
Kód předmětu USP/PK3LD
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zycháčková Magda, Mgr.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývojové tendence ve vedení školství a škol. - Principy leadershipu ve školství a ve školách - zahraniční zkušenosti. - Přístupy k leadershipu v podmínkách českého školství. - Strategické plánování školy (koncepce rozvoje školy - analýza). - Pedagogický leadership ve školách. - Ředitel školy jako leader. - Styly vedení lidí v organizacích. - Nové trendy ve vedení lidí (koučing, mentoring, shadowing, benchlearning, supervize, týmová práce). - Týmová spolupráce. Učitelský sbor a jeho klima. - Delegování. - Typy hospitací. - Rozvoj, motivace a hodnocení pracovníků ve škole. - Dovednosti pro efektivní leadership. - Praktické příklady vedení školy a pracovníků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu.
Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu.
Výsledky učení
základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách
základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách
roli ředitele jako leadra školy
roli ředitele jako leadra školy
vybrané typy vedení lidí
vybrané typy vedení lidí
přístupy k rozvíjení dovedností leadra
přístupy k rozvíjení dovedností leadra
principy leadershipu
principy leadershipu
Odborné dovednosti
popsat vybrané styly v leadershipu
popsat vybrané styly v leadershipu
vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách
vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách
diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty
diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty
využít získané poznatky v praxi mateřské školy
využít získané poznatky v praxi mateřské školy
definovat leadership jako přístup v řízení školy
definovat leadership jako přístup v řízení školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Armstrong, M. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page. 2012.
  • Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds.). Principles of educational leadership and management. London: Sage. 2019.
  • Dawe, M. (Ed.). The school leader's toolkit: practical strategies for leading and managing. London: Sage. 2013.
  • H?kansson, J. Leadership for learning in the preschool: Preschool managers? perspectives on strategies and actions in the systematic quality workEducational, Management Administration & Leadership, 47(2), 241?258. .
  • Chvál, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál. 2018.
  • Trojan, V. Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Praha: Univerzita Karlova. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr