Předmět: Leadership v mateřské škole

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Leadership v mateřské škole
Kód předmětu USP/PK3LD
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zycháčková Magda, Mgr.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývojové tendence ve vedení školství a škol. - Principy leadershipu ve školství a ve školách - zahraniční zkušenosti. - Přístupy k leadershipu v podmínkách českého školství. - Strategické plánování školy (koncepce rozvoje školy - analýza). - Pedagogický leadership ve školách. - Ředitel školy jako leader. - Styly vedení lidí v organizacích. - Nové trendy ve vedení lidí (koučing, mentoring, shadowing, benchlearning, supervize, týmová práce). - Týmová spolupráce. Učitelský sbor a jeho klima. - Delegování. - Typy hospitací. - Rozvoj, motivace a hodnocení pracovníků ve škole. - Dovednosti pro efektivní leadership. - Praktické příklady vedení školy a pracovníků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu.
Studenti mají poznatky z oblasti řízení mateřské školy jako předpokladu pro rozšíření poznatků týkajících se principů leadershipu.
Výsledky učení
popsat základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách
popsat základní pravidla strategického plánování ve školství a ve školách
popsat roli ředitele jako leadra školy
popsat roli ředitele jako leadra školy
objasnit vybrané typy vedení lidí
objasnit vybrané typy vedení lidí
diskutovat přístupy k rozvíjení dovedností leadra
diskutovat přístupy k rozvíjení dovedností leadra
definovat principy leadershipu
definovat principy leadershipu
Odborné dovednosti
popsat vybrané styly v leadershipu
popsat vybrané styly v leadershipu
vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách
vyhledat odborné texty se zaměřením na využití přístupu leadershipu ve školách
diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty
diskutovat v předmětné problematice s oporou o odborné texty
využít získané poznatky v praxi mateřské školy
využít získané poznatky v praxi mateřské školy
definovat leadership jako přístup v řízení školy
definovat leadership jako přístup v řízení školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza textu
Analýza textu
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Armstrong, M. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page. 2012.
  • Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds.). Principles of educational leadership and management. London: Sage. 2019.
  • Dawe, M. (Ed.). The school leader's toolkit: practical strategies for leading and managing. London: Sage. 2013.
  • H?kansson, J. Leadership for learning in the preschool: Preschool managers? perspectives on strategies and actions in the systematic quality workEducational, Management Administration & Leadership, 47(2), 241?258. .
  • Chvál, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál. 2018.
  • Trojan, V. Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Praha: Univerzita Karlova. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr