|
Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd, interdisciplinární vztahy. - Dítě a dětství, pojetí dětství z historického hlediska/pohled ze současnosti. - Vývoj výchovy a vzdělávání od antiky po středověk. - Pedagogické myšlení a organizace výchovy a vzdělávání v období renesančního humanismu, reformace a protireformace. - Předškolní výchova, vzdělávání a formování pedagogických myšlenek v období baroka, dílo J. A. Komenského. - Předškolní výchova, vzdělávání a pedagogické myšlení v období osvícenství. - Světová a česká pedagogika v období 17. - 19. století významní představitelé a jejich hlavní myšlenky - Předškolní výchova a pedagogika ve světě a v Čechách v 19. století. - Vývoj pedagogického myšlení a hnutí v předškolní výchově počátkem 20. století. - Reformní pedagogika ve světě a v Čechách a její uplatnění v předškolní výchově. - Aktuální trendy a výzkumy v předškolní pedagogice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd, |
| zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd, |
| popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti, |
| popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti, |
| popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách, |
| popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách, |
| představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost, |
| představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost, |
| popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
| popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech, |
| vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech, |
| porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách, |
| porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách, |
| zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách, |
| zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách, |
| diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání, |
| diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání, |
| analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
| analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Franc, M., Halířová, M., Knapík, J., Lenderová, M., Maur, E., Nodl, M., & Rýdl, K. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Dětství. Paseka. 2021.
-
Kasper, T., & Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada. 2008.
-
Novotný, M., Pokorný, J., Svatoš, M., Svobodný, P., Šimek, J., & Váňová, R. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Školství a vzdělanost. Paseka. 2020.
-
Opravilová, E., & Uhlířová, J. Příběhy české mateřské školy. PedF UK. 2022.
-
Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Paido. 2004.
-
Zounek, J., & Šimáně, M. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. Masarykova univerzita. 2014.
|