|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bernátková Andrea, PhDr. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie učení. Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. Styly učení. Autoregulace učení. Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. Vybrané sociálně patologické jevy (šikanování, syndrom CAN).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 70 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
| Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezení pojmu učení, |
| vymezení pojmu učení, |
| vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím, |
| vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím, |
| pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení, |
| pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení, |
| psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem, |
| psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem, |
| motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, reflektivní techniky v práci učitele. |
| motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, reflektivní techniky v práci učitele. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vymezit pojem učení, |
| vymezit pojem učení, |
| odhadnout kognitivní styl dětí, |
| odhadnout kognitivní styl dětí, |
| využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci, |
| využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci, |
| aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí, |
| aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí, |
| volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce. |
| volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| E-learning |
| E-learning |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Cline, T., & Gulliford, A., Birch, S. (Ed.). Educational Psychology. London: Routledge, 2023.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
-
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2025.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi.. Brno: Paido, 2008.
-
Leix, A. E. Pedagogická psychologie. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
|