Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu USP/PK1PP
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bernátková Andrea, PhDr. Mgr.
Obsah předmětu
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie učení. Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. Styly učení. Autoregulace učení. Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. Vybrané sociálně patologické jevy (šikanování, syndrom CAN).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Výsledky učení
vymezení pojmu učení,
vymezení pojmu učení,
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím,
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím,
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení,
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení,
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem,
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem,
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, reflektivní techniky v práci učitele.
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, reflektivní techniky v práci učitele.
Odborné dovednosti
vymezit pojem učení,
vymezit pojem učení,
odhadnout kognitivní styl dětí,
odhadnout kognitivní styl dětí,
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci,
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci,
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí,
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí,
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce.
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Týmová práce
E-learning
E-learning
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Cline, T., & Gulliford, A., Birch, S. (Ed.). Educational Psychology. London: Routledge, 2023.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
  • Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2025.
  • Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012.
  • Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi.. Brno: Paido, 2008.
  • Leix, A. E. Pedagogická psychologie. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr