Předmět: Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice
Kód předmětu USP/PK1KO
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení předškolní pedagogiky a jejího postavení v systému pedagogických věd. Koncepce pedagogického myšlení a učitelovo pojetí vyučování. Historické a filozofické souvislosti předškolního vzdělávání. Učební a vzdělávací procesy u dětí předškolního věku. Dítě a dětství v historickém ohlédnutí. (Sebe)reflexe v profesi učitele. Předškolní pedagogika v České republice a v mezinárodní komparaci. Modely mateřské školy. Specifika předškolního vzdělávání; výchova a vzdělávání napříč stupni školského systému. Transdisciplinární pojetí předškolního vzdělávání. Prostředí, klima a kontexty předškolního vzdělávání. Kurikulární otázky předškolního vzdělávání. Profesní charakteristika učitele v mateřské škole. Spolupráce mezi mateřskými školami a s dalšími aktéry; role vzdělávací politiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
aktuální teorie v předškolní pedagogice
aktuální teorie v předškolní pedagogice
historické souvislosti předškolního vzdělávání
historické souvislosti předškolního vzdělávání
současnou kurikulární praxi výuky v mateřské škole
současnou kurikulární praxi výuky v mateřské škole
význam (Sebe)reflexe v profesi učitele
význam (Sebe)reflexe v profesi učitele
strategie vzdělávání v podmínkách mateřských škol
strategie vzdělávání v podmínkách mateřských škol
Odborné dovednosti
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání,
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání,
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání,
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání,
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností.
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností.
popsat profesní charakteristiku učitele v mateřské škole
popsat profesní charakteristiku učitele v mateřské škole
prezentovat jednotlivé modely mateřských škol
prezentovat jednotlivé modely mateřských škol
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. Předškolní edukace a dítě. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. 2016.
  • Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 2016.
  • Stephen, C. Looking for Theory in Preschool Education. Studies in Philosophy and Education. 2012.
  • Syslová, Z., & Borkovcová, I. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol.. Praha: Wolters Kluwer, 2022.
  • Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Didaktika mateřské školy.. Praha: Wolters Kluwer., 2019.
  • Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole. Praha: Portál. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr