|
Vyučující
|
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Teoretická východiska pojetí učitelské osobnosti. - Učitelství jako autentická profese. - Učitelské ctnosti a profesní etika. - Učitelská identita - profesní já učitele. - Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. - Učitelské prožívání a zákonitosti empatie. - Učitelské rozhodování - zákonitosti decizní dimenze profese. - Učitelská tvořivost - profesní kreativita a invence. - Sociální dimenze učitelství. - Učitelské zdraví a profesní kondice. - Výzkumy učitelské profese.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat význam učitelské profese |
| popsat význam učitelské profese |
| vymezit dimenze pojetí učitelství |
| vymezit dimenze pojetí učitelství |
| znát možnosti rozvíjení osobnosti učitele |
| znát možnosti rozvíjení osobnosti učitele |
| analyzovat vybrané výzkumy učitelské profese |
| analyzovat vybrané výzkumy učitelské profese |
| popsat osobnost učitele a ředitele mateřské školy |
| popsat osobnost učitele a ředitele mateřské školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pojednat o dimenzích učitelské profesi |
| pojednat o dimenzích učitelské profesi |
| pojednat o dimenzích učitelské profese |
| pojednat o dimenzích učitelské profese |
| popsat klíčové aspekty učitelství |
| popsat klíčové aspekty učitelství |
| orientovat se ve výzkumech učitelské profese |
| orientovat se ve výzkumech učitelské profese |
| aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci |
| aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci |
| popsat profesní rozvoj učitele |
| popsat profesní rozvoj učitele |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Juklová, K. Osobní epistemologie budoucího učitele: predikce a podpora studijních procesů a výsledků. Grada. 2019.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
-
Spilková, V., & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard. PdF UK, 2010.
-
Spilková, V. Profesionalizace učitelství a její podpora optikou výzkumu. In. Wiegerová, A (2010). Premeny univerzitného vzdelávania. PdF UK, 2010.
|