|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. - Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikační schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v mateřské škole. - Logopedické pomůcky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku |
| definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku |
| vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
| vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
| charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole |
| charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole |
| popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy |
| popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy |
| představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy |
| představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole |
| použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole |
| navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
| navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
| realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
| realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Andrysová, P. Základy logopedie. Distanční studijní opora.. Zlín: UTB ve Zlíně, 2013.
-
Klenková, J., & Kolbábková, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC Nakladatelství, 2003.
-
Klenková, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.
-
Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.
-
Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.
-
Peutelschmiedová, A. Logopedické minimum. Olomouc: UP, 2001.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: UTB, 2017.
|