Předmět: Souvislá pedagogická praxe a tvorba odborného portfolia

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe a tvorba odborného portfolia
Kód předmětu USP/NP2SX
Organizační forma výuky Odborná praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu. - Vnímat důležitost koncepční práce ředitele mateřské školy. - Poznat koncepční práci metodiků, vedoucích učitelů a také ředitelů mateřských škol. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti. - Získat zkušenost využívat konstruktivní kritiku. - Získat schopnost spolupracovat s učitelem, žáky, rodiči i dalšími důležitými subjekty ovlivňujícími vzdělávací proces. - Zpracování profesního portfolia. - Zpracování reflexivního deníku výzkumníka.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Příprava na zápočet - 140 hodin za semestr
  • Exkurze - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona"
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona"
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy
Odborné dovednosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Pozorování
Pozorování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Exkurze
Sebereflexe
Sebereflexe
Exkurze
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • Kolář, Z., &Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Koncepce pedagogické praxe pro (ne)učitelské studijní programy na FHS UTB ve Zlíně. In: Wiegerová, A. Předcházení šoku z reality u budoucích učitelů mateřských a základních škol v období profesního startu. Zlín: UTB, 2019.
  • Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr