|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Charakter, forma a typy dat v kvalitativním výzkumu. - Management dat: uložení a organizace dat. - Postup při analýze. Vícenásobné analytické čtení. Otevřené kódování. - Seskupování dat do konceptů/kategorií. Definice kategorií. - Grafické znázornění vztahů mezi kategoriemi různých úrovní. - Poznámkování při analýze dat. Druhy poznámek. - Typy analýz: tematická analýza, druhy zakotvených teorií. - Počítačové programy pro analýzu kvalitativních dat. - Psaní zprávy o výzkumu a její publikování.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení na počítači, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
| způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
| metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
| metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
| otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
| otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
| postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
| postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
| reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
| kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
| vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
| vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
| vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
| vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
| provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
| provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
| zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
| zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Analýza textu |
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
-
Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
-
Navrátilová, H. Žánry extenzivní řeči učitele ve výukové komunikaci. Disertační práce.. Brno: MU, 2019.
-
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
-
Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
|