|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Srovnávací pedagogika - terminologie, účel, význam. - Pedagogika jako věda. - Funkce srovnávací politiky. - Vývoj srovnávací pedagogiky. - Metodologie srovnávací pedagogiky. - Vzdělávací systémy: struktury a fungování. - Preprimární vzdělávání. - Interkulturní faktory ve vzdělávání. - Srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách. - Konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů. - Prezentace vlastní práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky |
| vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky |
| popsat funkce srovnávací politiky |
| popsat funkce srovnávací politiky |
| popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
| popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
| popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
| popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
| popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
| analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
| porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
| prezentovat výsledky vlastní práce |
| prezentovat výsledky vlastní práce |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Gerger, D., & Ježková, V. Školní vzdělávání. Zahraniční trendy ve světě. Praha: Karolinum, 2007.
-
Greger G., Dvořák D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V, Starý, K., Straková, J., & Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Pdf UK, 2015.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
-
Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006.
-
Průcha, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017.
-
Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, 82- 91. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Walterová, E. Kurikulum - proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
|