|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět sociologie dětství jako odvětvová a hraniční disciplína sociologie. Pojem dítě a dětství z hlediska několika diskurzů. Životní cyklus a generační struktura společnosti. Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství. Historicko-společenské modely dětství. Sociologická charakteristika dětství. Dítě jako sociální aktér v sociologii dětství. Dětství jako sociokulturní fenomén. Dětství jako významný fenomén procesu socializace. Generační uspořádání v sociologii dětství. Současná specifika pozice dítěte. Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství. Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování. Úmluva OSN o právech dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| mít všeobecný přehled o životě ve společnosti a jeho hlavních tématech |
| mít všeobecný přehled o životě ve společnosti a jeho hlavních tématech |
| znát vědní obor sociologii a o čem pojednává |
| znát vědní obor sociologii a o čem pojednává |
| zamýšlet se v dialogu velkých otázek nejen sociologie, ale i současného světa a společnosti |
| zamýšlet se v dialogu velkých otázek nejen sociologie, ale i současného světa a společnosti |
| pracovat efektivně s odborným textem |
| pracovat efektivně s odborným textem |
| Výsledky učení |
|---|
| dětství jako sociálně diferencované subkultury |
| dětství jako sociálně diferencované subkultury |
| paradigmata sociologie dětství |
| paradigmata sociologie dětství |
| historický vztah společnosti k dětství |
| historický vztah společnosti k dětství |
| životní cyklus a generační struktura společnosti |
| životní cyklus a generační struktura společnosti |
| dětství jako významný fenomén procesu socializace |
| dětství jako významný fenomén procesu socializace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| myslet kriticky v oblasti práce s literaturou |
| myslet kriticky v oblasti práce s literaturou |
| nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
| nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
| aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
| aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
| vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| objasnit srozumitelně a systematicky téma při prezentacích |
| objasnit srozumitelně a systematicky téma při prezentacích |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum.. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
-
Nosál, I. (ed.). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister & Principal, 2004.
-
Ondrejkovič, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Bratislava: VEDA, 2002.
-
Ondrejkovič, P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: VEDA, 2004.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004.
|