Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět sociologie dětství jako odvětvová a hraniční disciplína sociologie. Pojem dítě a dětství z hlediska několika diskurzů. Životní cyklus a generační struktura společnosti. Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství. Historicko-společenské modely dětství. Sociologická charakteristika dětství. Dítě jako sociální aktér v sociologii dětství. Dětství jako sociokulturní fenomén. Dětství jako významný fenomén procesu socializace. Generační uspořádání v sociologii dětství. Současná specifika pozice dítěte. Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství. Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování. Úmluva OSN o právech dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
mít všeobecný přehled o životě ve společnosti a jeho hlavních tématech |
mít všeobecný přehled o životě ve společnosti a jeho hlavních tématech |
znát vědní obor sociologii a o čem pojednává |
znát vědní obor sociologii a o čem pojednává |
zamýšlet se v dialogu velkých otázek nejen sociologie, ale i současného světa a společnosti |
zamýšlet se v dialogu velkých otázek nejen sociologie, ale i současného světa a společnosti |
pracovat efektivně s odborným textem |
pracovat efektivně s odborným textem |
Výsledky učení |
---|
dětství jako sociálně diferencované subkultury |
dětství jako sociálně diferencované subkultury |
paradigmata sociologie dětství |
paradigmata sociologie dětství |
historický vztah společnosti k dětství |
historický vztah společnosti k dětství |
životní cyklus a generační struktura společnosti |
životní cyklus a generační struktura společnosti |
dětství jako významný fenomén procesu socializace |
dětství jako významný fenomén procesu socializace |
Odborné dovednosti |
---|
myslet kriticky v oblasti práce s literaturou |
myslet kriticky v oblasti práce s literaturou |
nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
objasnit srozumitelně a systematicky téma při prezentacích |
objasnit srozumitelně a systematicky téma při prezentacích |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum.. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
-
Nosál, I. (ed.). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister & Principal, 2004.
-
Ondrejkovič, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Bratislava: VEDA, 2002.
-
Ondrejkovič, P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: VEDA, 2004.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004.
|