Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Teoretická východiska pojetí učitelské osobnosti. - Učitelství jako autentická profese. - Učitelské ctnosti a profesní etika. - Učitelská identita - profesní já učitele. - Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. - Učitelské prožívání a zákonitosti empatie. - Učitelské rozhodování - zákonitosti decizní dimenze profese. - Učitelská tvořivost - profesní kreativita a invence. - Sociální dimenze učitelství. - Učitelské zdraví a profesní kondice. - Výzkumy učitelské profese.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 70 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
význam učitelské profese |
význam učitelské profese |
dimenze pojetí učitelství |
dimenze pojetí učitelství |
možnosti rozvíjení osobnosti učitele |
možnosti rozvíjení osobnosti učitele |
vybrané výzkumy učitelské profese |
vybrané výzkumy učitelské profese |
osobnost učitele a ředitele mateřské školy |
osobnost učitele a ředitele mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
pojednat o dimenzích učitelské profesi |
pojednat o dimenzích učitelské profesi |
popsat klíčové aspekty učitelství |
popsat klíčové aspekty učitelství |
orientovat se ve výzkumech učitelské profese |
orientovat se ve výzkumech učitelské profese |
aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci |
aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci |
popsat profesní rozvoj učitele |
popsat profesní rozvoj učitele |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
-
Spilková, V., & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard. PdF UK, 2010.
-
Spilková, V. Profesionalizace učitelství a její podpora optikou výzkumu. In. Wiegerová, A (2010). Premeny univerzitného vzdelávania. PdF UK, 2010.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.
|