Předmět: Osobnost učitele a ředitele MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Osobnost učitele a ředitele MŠ
Kód předmětu USP/NK4OU
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretická východiska pojetí učitelské osobnosti. - Učitelství jako autentická profese. - Učitelské ctnosti a profesní etika. - Učitelská identita - profesní já učitele. - Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. - Učitelské prožívání a zákonitosti empatie. - Učitelské rozhodování - zákonitosti decizní dimenze profese. - Učitelská tvořivost - profesní kreativita a invence. - Sociální dimenze učitelství. - Učitelské zdraví a profesní kondice. - Výzkumy učitelské profese.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
význam učitelské profese
význam učitelské profese
dimenze pojetí učitelství
dimenze pojetí učitelství
možnosti rozvíjení osobnosti učitele
možnosti rozvíjení osobnosti učitele
vybrané výzkumy učitelské profese
vybrané výzkumy učitelské profese
osobnost učitele a ředitele mateřské školy
osobnost učitele a ředitele mateřské školy
Odborné dovednosti
pojednat o dimenzích učitelské profesi
pojednat o dimenzích učitelské profesi
popsat klíčové aspekty učitelství
popsat klíčové aspekty učitelství
orientovat se ve výzkumech učitelské profese
orientovat se ve výzkumech učitelské profese
aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci
aplikovat získané poznatky a dovednosti ve vlastní učitelské práci
popsat profesní rozvoj učitele
popsat profesní rozvoj učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
  • Spilková, V., & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard. PdF UK, 2010.
  • Spilková, V. Profesionalizace učitelství a její podpora optikou výzkumu. In. Wiegerová, A (2010). Premeny univerzitného vzdelávania. PdF UK, 2010.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr