Předmět: Logopedické problémy dítěte v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Logopedické problémy dítěte v MŠ
Kód předmětu USP/NK4LO
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. - Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikační schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v mateřské škole. - Logopedické pomůcky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy
Odborné dovednosti
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Masarykova univerzita.
  • Bytešníková, I. (2014). Koncepce rané logopedické intervence v České republice: Teorie, výzkum, terapie. Masarykova univerzita.
  • Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Grada.
  • Doležalová, M., & Chotěborová, M. (2021). Vývojová dysfázie: Průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Pasparta.
  • Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Grada.
  • Klenková, J. (2006). Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Grada.
  • Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Portál.
  • Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku: Osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Grada.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr