Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. - Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikační schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v mateřské škole. - Logopedické pomůcky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku |
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole |
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole |
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy |
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy |
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy |
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole |
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole |
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Masarykova univerzita.
-
Bytešníková, I. (2014). Koncepce rané logopedické intervence v České republice: Teorie, výzkum, terapie. Masarykova univerzita.
-
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Grada.
-
Doležalová, M., & Chotěborová, M. (2021). Vývojová dysfázie: Průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Pasparta.
-
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Grada.
-
Klenková, J. (2006). Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Grada.
-
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Portál.
-
Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku: Osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Grada.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
|