|
Vyučující
|
-
Zycháčková Magda, Mgr.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Obecný a pedagogický management. - Škola - její hlavní charakteristiky z hlediska řízení. - Školský systém - hlavní obecné charakteristiky; úrovně. - Vedení, řízení, správa škol a školství. - Základní kategorie - vize, mise, cíl. Aplikace na školy a školství. - Kultura školy. - Struktura škol a školství. - Hlavní řídící procesy a jejich aplikace na školy a školství - plánování, koordinování, motivování. - Hlavní řídící procesy a jejich aplikace na školy a školství - koordinování, rozhodování, hodnocení, kontrola. - Koncepce řízení - typy, příklady. - Základní dokumenty řízení škol a školství - mezinárodní, národní, regionální, místní. - Vývojové tendence v řízení škol a školství.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| hlavní řídící procesy v kontextu školství a školy v příkladech |
| hlavní řídící procesy v kontextu školství a školy v příkladech |
| význam kultury školy |
| význam kultury školy |
| charakteristiky vzdělávacího systému, vzdělávací soustavy a typů škol v České republice |
| charakteristiky vzdělávacího systému, vzdělávací soustavy a typů škol v České republice |
| základní dokumentace školy v souvislosti s agendou ředitele školy |
| základní dokumentace školy v souvislosti s agendou ředitele školy |
| vývojové tendence v řízení školství a škol u nás i v zahraničí |
| vývojové tendence v řízení školství a škol u nás i v zahraničí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat vzdělávací systém s ohledem na řízení školství a škol |
| charakterizovat vzdělávací systém s ohledem na řízení školství a škol |
| definovat a vymezit aspekty kultury školy |
| definovat a vymezit aspekty kultury školy |
| pochopit hlavní řídící procesy v praxi mateřské školy |
| pochopit hlavní řídící procesy v praxi mateřské školy |
| jmenovat základní povinnou a další pedagogickou dokumentaci školy |
| jmenovat základní povinnou a další pedagogickou dokumentaci školy |
| reflektovat aktuální výzvy a příležitosti rozvoje školství a škol u nás i v zahraničí |
| reflektovat aktuální výzvy a příležitosti rozvoje školství a škol u nás i v zahraničí |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds.). Principles of educational leadership and management. SAGE. 2019.
-
Chvál, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Portál. 2018.
-
Kuchař, F., Schneider, P., Trojan, V., Urban, J., & Zeman, P. Školská politika, finance a leadership v ředitelské praxi. Raabe, 2014.
-
Obst, O. Manažerské minimum pro učitele. Univerzita Palackého v Olomouci. 2006.
-
Pilařová, I. Leadership & Management development. Role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Grada, 2016.
-
Voda, J. Jaký LEADER chcete být?. Wolters Kluwer, 2023.
|