Předmět: Teorie a metody rozvíjení přírodovědného poznávání v předškolním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Teorie a metody rozvíjení přírodovědného poznávání v předškolním vzdělávání
Kód předmětu USP/NK2PP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
Obsah předmětu
- Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Obsah přírodovědného preprimárního vzdělávání. - Dětské zkušenosti jako předpoklad dětského bádání. - Badatelsky orientovaná edukace v předškolních zařízeních. - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných a matematických témat. - Možnosti začleňování laboratorních cvičení do přírodovědného vzdělávání. - Práce s komiksy v podmínkách předškolních zařízení. - Předškolní dítě a utváření přírodovědných a matematických představ - koncept STEM. - Koncept STEM v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku
Odborné dovednosti
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
spolupracovat na projektové práci ve skupině
spolupracovat na projektové práci ve skupině
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
  • Koutníková, M., & Wiegerová, A. Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Nakladatelství UTB, 2017.
  • Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií., 2020.
  • Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
  • Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr