Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Obsah přírodovědného preprimárního vzdělávání. - Dětské zkušenosti jako předpoklad dětského bádání. - Badatelsky orientovaná edukace v předškolních zařízeních. - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných a matematických témat. - Možnosti začleňování laboratorních cvičení do přírodovědného vzdělávání. - Práce s komiksy v podmínkách předškolních zařízení. - Předškolní dítě a utváření přírodovědných a matematických představ - koncept STEM. - Koncept STEM v mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole |
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání |
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání |
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku |
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
-
Koutníková, M., & Wiegerová, A. Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Nakladatelství UTB, 2017.
-
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií., 2020.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
-
Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.
|