Předmět: Teorie a metody rozvíjení kulturní gramotnosti v předškolním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Teorie a metody rozvíjení kulturní gramotnosti v předškolním vzdělávání
Kód předmětu USP/NK2KG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kulturně-historickém kontextu (minulost, současnost, budoucnost) - analýza pojmů:fFunkční gramotnost, dimenze gramotnosti, adjektiva gramotnosti. - Tradiční postoje a překážky rozvoje gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti - argumenty ve prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti - vývoj jazykových kompetencí, vývojové paralely a edukační analogie. - Teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku. - Kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje - jejich odraz v teorii a praxi osvojování psané řeči. kognitivní konstruktivismus (J. Piaget); psychogenetická koncepce (E. Ferreiro); koncept "emergující" přirozeně se vynořující gramotnosti. - Sociální konstruktivismus (L. S. Vygotsky) - důraz na sociální a kulturní kontext osvojování. - Analýza klíčových pojmů: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie. - Socializace, enkulturalizace dítěte v současné postmoderní společnosti. - Poznávání sociálního prostředí v podmínkách MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
pojem gramotnost
pojem gramotnost
teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku
teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku
kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje
kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje
sociální konstruktivismus
sociální konstruktivismus
socializace, enkulturace dítěte v současné postmoderní společnosti
socializace, enkulturace dítěte v současné postmoderní společnosti
Odborné dovednosti
analyzovat pojmy funkční gramotnost a dimenze gramotnosti
analyzovat pojmy funkční gramotnost a dimenze gramotnosti
objasnit prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku
objasnit prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku
analyzovat klíčové pojmy: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie
analyzovat klíčové pojmy: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie
objasnit význam poznávání sociálního prostředí
objasnit význam poznávání sociálního prostředí
vyhledat aktivity na poznávání sociálního prostředí
vyhledat aktivity na poznávání sociálního prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Kaščák, O., & Pupala, B. Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans.
  • Klusák, M. Poznávání sociálního prostředí. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • Majerčíková, J. Rodina s predškolákom. Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Bratislava: UK, 2012.
  • Pupala, B., & Zápotočná, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • Svobodová, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
  • Zápotočná, O., & Petrová, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2010.
  • Zápotočná, O. Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava: Album, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr