|
Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kulturně-historickém kontextu (minulost, současnost, budoucnost) - analýza pojmů: funkční gramotnost, dimenze gramotnosti, adjektiva gramotnosti. - Tradiční postoje a překážky rozvoje gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti - argumenty ve prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti - vývoj jazykových kompetencí, vývojové paralely a edukační analogie. - Teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku. - Kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje - jejich odraz v teorii a praxi osvojování psané řeči. Kognitivní konstruktivismus (J. Piaget); psychogenetická koncepce (E. Ferreiro); koncept "emergující" přirozeně se vynořující gramotnosti. - Sociální konstruktivismus (L. S. Vygotsky) - důraz na sociální a kulturní kontext osvojování. - Analýza klíčových pojmů: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie. - Socializace, enkulturalizace dítěte v současné postmoderní společnosti. - Poznávání sociálního prostředí v podmínkách MŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat pojem gramotnost |
| definovat pojem gramotnost |
| vymezit teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku |
| vymezit teoretická východiska programů rozvoje gramotnosti v předškolním věku |
| objasnit kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje |
| objasnit kognitivní přístupy - psychologické koncepce kognitivního vývoje |
| definovat sociální konstruktivismus |
| definovat sociální konstruktivismus |
| vymezit socializaci, enkulturaci dítěte v současné postmoderní společnosti |
| vymezit socializaci, enkulturaci dítěte v současné postmoderní společnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat pojmy funkční gramotnost a dimenze gramotnosti |
| analyzovat pojmy funkční gramotnost a dimenze gramotnosti |
| objasnit prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku |
| objasnit prospěch stimulace gramotnosti v předškolním věku |
| analyzovat klíčové pojmy: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie |
| analyzovat klíčové pojmy: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie a univerzálie |
| objasnit význam poznávání sociálního prostředí |
| objasnit význam poznávání sociálního prostředí |
| vyhledat aktivity na poznávání sociálního prostředí |
| vyhledat aktivity na poznávání sociálního prostředí |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Kaščák, O., & Pupala, B. Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans.
-
Klusák, M. Poznávání sociálního prostředí. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
Majerčíková, J. Rodina s predškolákom. Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Bratislava: UK, 2012.
-
Pupala, B., & Zápotočná, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
Svobodová, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
-
Zápotočná, O., & Petrová, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2010.
-
Zápotočná, O. Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava: Album, 2004.
|