Předmět: Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice
Kód předmětu USP/NK1KO
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Orientace v koncepcích pedagogického myšlení a z nich vyplývajících pojetí učitelova vyučování. - Proces vzdělávání u dětí předškolního věku. - Komplexnost procesu vzdělávání a vzájemné závislosti jejich prvků. - Dítě a jeho dětství - rozbor pojmů, jejich závislostí a propojenost s procesem vzdělávání. - (Sebe)reflexe a hodnocení pedagogických rozhodnutí a intervence v souvislosti s procesem edukace. - Co je předškolní pedagogika? Její postavení v systému pedagogických věd. - Základní terminologické analýzy. - Postavení předškolní pedagogiky v ČR v mezinárodní komparaci. - Modely mateřské školy (komponenty, které je tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Subjekty procesu edukace: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve vzdělávání v mateřské škole. - Hlavní charakteristiky jednotlivých teorií, paradigmat a jejich analýza. - Diskurzy o výchově a vzdělávání s akcentem na současnou mateřskou školu a další předškolní zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání
současný český vzdělávací systém
současný český vzdělávací systém
Odborné dovednosti
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515. 2015.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu, Pedagogická orientace, 65(5), 505-512. 2014.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr