Vyučující
|
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Orientace v koncepcích pedagogického myšlení a z nich vyplývajících pojetí učitelova vyučování. - Proces vzdělávání u dětí předškolního věku. - Komplexnost procesu vzdělávání a vzájemné závislosti jejich prvků. - Dítě a jeho dětství - rozbor pojmů, jejich závislostí a propojenost s procesem vzdělávání. - (Sebe)reflexe a hodnocení pedagogických rozhodnutí a intervence v souvislosti s procesem edukace. - Co je předškolní pedagogika? Její postavení v systému pedagogických věd. - Základní terminologické analýzy. - Postavení předškolní pedagogiky v ČR v mezinárodní komparaci. - Modely mateřské školy (komponenty, které je tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Subjekty procesu edukace: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve vzdělávání v mateřské škole. - Hlavní charakteristiky jednotlivých teorií, paradigmat a jejich analýza. - Diskurzy o výchově a vzdělávání s akcentem na současnou mateřskou školu a další předškolní zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice |
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice |
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole |
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole |
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání |
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání |
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání |
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání |
současný český vzdělávací systém |
současný český vzdělávací systém |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání |
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání |
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání |
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání |
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy |
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy |
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání |
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515. 2015.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu, Pedagogická orientace, 65(5), 505-512. 2014.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.
|