Vyučující
|
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Objasnění základních pojmů - společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole. - Objasnění souvisejících pojmů - sociální reálie, poznávání sociálního prostředí. - Socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání. - Vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole. - Kultura a rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku. - Společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání. - Společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání. - Historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání. - Historický vývoj učení o společnosti v ČR. - Historická dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Geografická dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Občansko-naučná dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Didaktická transformace v primárním společenskovědním vzdělávání. - Didaktické strategie a jejich aplikace v primárním společenskovědním vzdělávání - zahraniční inspirace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, sociální prostředí |
společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, sociální prostředí |
socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání |
socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání |
společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání |
společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání |
historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání |
historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání |
didaktická transformace a didaktické strategie v primárním společenskovědním vzdělávání |
didaktická transformace a didaktické strategie v primárním společenskovědním vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit pojmy společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí |
objasnit pojmy společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí |
objasnit vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole |
objasnit vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole |
objasnit význam rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku |
objasnit význam rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku |
vyhledat společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání |
vyhledat společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání |
používat historickou, geografickou a občansko-naučnou dimenzi společenskovědního vzdělávání v primární škole |
používat historickou, geografickou a občansko-naučnou dimenzi společenskovědního vzdělávání v primární škole |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Klusák, M. Poznávání sociálního prostředí. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
Kožuchová, M., Gavora, P., Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Hirschnerová, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: Mladé letá, 2011.
-
Machalová, M. Co znamená, má-li se dítě naučit chápat historický čas? In Maňák, J., & Janík, T. (eds.) Problémy kurikula základní školy. Brno: MU PdF Brno, 2006.
-
Pupala, B., & Zápotočná, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
Rašková, M. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc: VUP, 2006.
-
Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
-
Skalková, J. Význam kategorie cíle a kompetence pro vzdělávací koncepce. Pedagogická orientace, 4(28), 11-24.. 2006.
-
Spilková, V. et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
-
Stará, J., & Starý, K. Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace. 27(1), 6-29.. 2016.
-
Wiegerová, A., Majerčíková, J. & Česlová, G. Vlastiveda pre 3. ročník ZŠ. Bratislava: SPN, 2018.
|