Předmět: Didaktika společenskovědního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika společenskovědního vzdělávání
Kód předmětu USP/M6DSV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Objasnění základních pojmů - společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole. - Objasnění souvisejících pojmů - sociální reálie, poznávání sociálního prostředí. - Socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání. - Vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole. - Kultura a rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku. - Společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání. - Společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání. - Historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání. - Historický vývoj učení o společnosti v ČR. - Historická dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Geografická dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Občansko-naučná dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Didaktická transformace v primárním společenskovědním vzdělávání. - Didaktické strategie a jejich aplikace v primárním společenskovědním vzdělávání - zahraniční inspirace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, sociální prostředí
společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, sociální prostředí
socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání
socializace, enkulturace, akulturace ve vazbě na primární společenskovědní vzdělávání
společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání
společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání
historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání
historická, geografická a občansko-naučná dimenze primárního společenskovědního vzdělávání
didaktická transformace a didaktické strategie v primárním společenskovědním vzdělávání
didaktická transformace a didaktické strategie v primárním společenskovědním vzdělávání
Odborné dovednosti
objasnit pojmy společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí
objasnit pojmy společenskovědní vzdělávání, sociální studie v základní škole, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí
objasnit vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole
objasnit vztah socializace, výchovy a vzdělávání v primární škole
objasnit význam rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku
objasnit význam rozvíjení kulturní gramotnosti žáka mladšího školního věku
vyhledat společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání
vyhledat společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání
používat historickou, geografickou a občansko-naučnou dimenzi společenskovědního vzdělávání v primární škole
používat historickou, geografickou a občansko-naučnou dimenzi společenskovědního vzdělávání v primární škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Klusák, M. Poznávání sociálního prostředí. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • Kožuchová, M., Gavora, P., Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Hirschnerová, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: Mladé letá, 2011.
  • Machalová, M. Co znamená, má-li se dítě naučit chápat historický čas? In Maňák, J., & Janík, T. (eds.) Problémy kurikula základní školy. Brno: MU PdF Brno, 2006.
  • Pupala, B., & Zápotočná, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • Rašková, M. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc: VUP, 2006.
  • Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
  • Skalková, J. Význam kategorie cíle a kompetence pro vzdělávací koncepce. Pedagogická orientace, 4(28), 11-24.. 2006.
  • Spilková, V. et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
  • Stará, J., & Starý, K. Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace. 27(1), 6-29.. 2016.
  • Wiegerová, A., Majerčíková, J. & Česlová, G. Vlastiveda pre 3. ročník ZŠ. Bratislava: SPN, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr