|
Vyučující
|
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Píšová Markéta, Mgr.
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Poznat různé přístupy k řešení přírodovědných tezí ve vztahu ke školnímu prostředí. - Analyzovat klasické a alternativní modely vzdělávání na 1. stupni ZŠ s důrazem na přírodovědná témata. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Cíle vzdělávání - taxonomie, kompetence dítěte. - Obsah přírodovědného primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Možnosti reflexe v primárním vzdělávání z pohledu vyučování prvouky a přírodovědy. - Učebnice a jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v ČR. - Učebnice a jiné vyučovací prostředky, jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v zahraničí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Sebereflexe |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 1. ročník ZŠ.. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
-
Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
-
Wiegerová, A. Diagnostikovanie v primárnom vzdelávaní ? 4. kapitola. In. Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní.. Bratislava: SPN, 2011.
-
Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.
|