Předmět: Didaktika přírodovědného vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodovědného vzdělávání
Kód předmětu USP/M6DPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Poznat různé přístupy k řešení přírodovědných tezí ve vztahu ke školnímu prostředí. - Analyzovat klasické a alternativní modely vzdělávání na 1. stupni ZŠ s důrazem na přírodovědná témata. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Cíle vzdělávání - taxonomie, kompetence dítěte. - Obsah přírodovědného primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Možnosti reflexe v primárním vzdělávání z pohledu vyučování prvouky a přírodovědy. - Učebnice a jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v ČR. - Učebnice a jiné vyučovací prostředky, jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v zahraničí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Sebereflexe, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Sebereflexe
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Sebereflexe
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 1. ročník ZŠ.. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
  • Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
  • Wiegerová, A. Diagnostikovanie v primárnom vzdelávaní ? 4. kapitola. In. Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní.. Bratislava: SPN, 2011.
  • Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr