Předmět: Přístupy ke vzdělávání chronicky nemocných žáků v základní škole

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Přístupy ke vzdělávání chronicky nemocných žáků v základní škole
Kód předmětu USP/M4PVN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do problematiky chronického, dlouhodobého a vážného onemocnění u dětí - Kvalita života dítěte s onemocněním - Dopady onemocnění na dítě předškolního a mladšího školního věku - Význam školy v případě sourozence dítěte s onemocněním - Individuální podpora dětí s onemocněním v běžné škole - Multidisciplinární spolupráce a role jednotlivých aktérů - Ztráta a truchlení ve školním prostředí: podpora dětí a třídního kolektivu - Práce s příběhy a kazuistikami dětí a rodin - prožitkové a narativní učení - Závěrečné shrnutí a sebereflexe studentů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 22 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má znalosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci.
Student má znalosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci.
Odborné dovednosti
Student má dovednosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci.
Student má dovednosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci.
Výsledky učení
Odborné znalosti
porozumět specifickým potřebám dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi.
porozumět specifickým potřebám dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi.
identifikovat efektivní pedagogické přístupy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti s onemocněními
identifikovat efektivní pedagogické přístupy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti s onemocněními
poznat psychosociální a emocionální výzvy, kterým děti s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi čelí
poznat psychosociální a emocionální výzvy, kterým děti s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi čelí
spolupracovat s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi.
spolupracovat s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi.
porozumět inkluzivním vzdělávacím strategiím pro integraci dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi do školního prostředí
porozumět inkluzivním vzdělávacím strategiím pro integraci dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi do školního prostředí
Odborné dovednosti
rozpoznat potřeby dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi v kontextu školního vzdělávání.
rozpoznat potřeby dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi v kontextu školního vzdělávání.
aplikovat inkluzivní pedagogické přístupy pro integraci dětí s chronickými nemocemi do třídního kolektivu
aplikovat inkluzivní pedagogické přístupy pro integraci dětí s chronickými nemocemi do třídního kolektivu
vytvářet individuální vzdělávací plány pro děti s chronickými a dlouhodobými nemocemi
vytvářet individuální vzdělávací plány pro děti s chronickými a dlouhodobými nemocemi
komunikovat efektivně s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými nemocemi.
komunikovat efektivně s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými nemocemi.
vytvářet podporující a bezpečné prostředí pro děti s chronickými nemocemi v školním prostředí.
vytvářet podporující a bezpečné prostředí pro děti s chronickými nemocemi v školním prostředí.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Chrastina, J., Žiaková, K., Ivanová, K., Schwetzová, D., & Vránová, V. (2011). Chronická nemoc, její definování a chápání pohledem nemocného a rodinných příslušníků. In Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve (1. vyd., s. 112?127).
  • Plisková, B., & Snopek, P. (2017). Primary school teachers? awareness of chronic diseases of children. cta Educationis Generalis, 7(3).
  • Plisková, B., & Snopek, P. (2018). Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice. UTB ve Zlíně.
  • Plisková, B. (2022). Teachers? work design at hospital kindergarten. Lifelong Learning: XXI Century, 1(37), 105-117.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr