Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Ontogeneze s důrazem na biologická specifika mladšího školního věku. - Stavba a funkce buňky a tkání. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti kosterní soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti svalové soustavy. - Složení a funkce krve a dalších tělních tekutin. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti srdce a cév. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti trávicí soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti ledvin a odvodných cest močových. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti mužského a ženského pohlavního ústrojí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti soustavy žláz s vnitřní sekrecí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti nervové soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti zrakového ústrojí. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti sluchového a rovnovážného ústrojí. - Stavba a funkce kůže a přídatných kožních orgánů. - Geneticky podmíněné choroby. Vrozené vývojové vady. - Dětská onemocnění, prevence. - Práce učitele s nemocným dítětem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
ontogeneze s důrazem na biologická specifika předškolního věku; |
ontogeneze s důrazem na biologická specifika předškolního věku; |
stavba, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla |
stavba, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla |
poznatky ze základů genetiky člověka |
poznatky ze základů genetiky člověka |
geneticky podmíněné choroby a vrozené vývojové vady |
geneticky podmíněné choroby a vrozené vývojové vady |
dětské infekční nemoci a možnosti omezení šíření |
dětské infekční nemoci a možnosti omezení šíření |
Odborné dovednosti |
---|
klást si komplexní otázky, na které je schopen na základě osvojených biologických informací nalézat odpovědi |
klást si komplexní otázky, na které je schopen na základě osvojených biologických informací nalézat odpovědi |
pracovat s různými druhy informací, z různých zdrojů a různými způsoby, např. z atlasů, klíčů příruček, pracovních listů, z odborných textů, z obrazových materiálů schémat, tabulek a grafů, internetu |
pracovat s různými druhy informací, z různých zdrojů a různými způsoby, např. z atlasů, klíčů příruček, pracovních listů, z odborných textů, z obrazových materiálů schémat, tabulek a grafů, internetu |
analyzovat informace biologické povahy a kategorizovat je na základě vybraného hlediska |
analyzovat informace biologické povahy a kategorizovat je na základě vybraného hlediska |
provádět rozbor problematiky včetně studia rozdílných názorů |
provádět rozbor problematiky včetně studia rozdílných názorů |
pozorovat a experimentovat |
pozorovat a experimentovat |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd.
-
Merkunová, A., & Orel, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory.. Praha, 2008.
-
opek, P., Plisková, B., Filová, A., & Koutecký, V. Jak učitelé pracují s chronicky nemocnými žáky mladšího školního věku. Zlín, 2018.
-
Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová, A., Plisková, B., & Snopek, P. Práce s chronicky nemocnými dětmi na základní škole. (metodické listy pro učitele Zlínskeho kraje). Zlín, 2018.
-
Wiegerová, A. Učiteľ-škola-zdravie. Bratislava, 2005.
-
Woynarowska, B., Kowalewska, A., Izdebski, Z., & Komosińska, K. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa, 2010.
|