Předmět: Medicínská propedeutika a kurz první pomoci

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Medicínská propedeutika a kurz první pomoci
Kód předmětu USP/M4MEP
Organizační forma výuky Přednáška + Kurz + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Ontogeneze s důrazem na biologická specifika mladšího školního věku. - Stavba a funkce buňky a tkání. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti kosterní soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti svalové soustavy. - Složení a funkce krve a dalších tělních tekutin. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti srdce a cév. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti trávicí soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti ledvin a odvodných cest močových. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti mužského a ženského pohlavního ústrojí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti soustavy žláz s vnitřní sekrecí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti nervové soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti zrakového ústrojí. Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti sluchového a rovnovážného ústrojí. - Stavba a funkce kůže a přídatných kožních orgánů. - Geneticky podmíněné choroby. Vrozené vývojové vady. - Dětská onemocnění, prevence. - Práce učitele s nemocným dítětem.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
ontogeneze s důrazem na biologická specifika předškolního věku;
ontogeneze s důrazem na biologická specifika předškolního věku;
stavba, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla
stavba, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla
poznatky ze základů genetiky člověka
poznatky ze základů genetiky člověka
geneticky podmíněné choroby a vrozené vývojové vady
geneticky podmíněné choroby a vrozené vývojové vady
dětské infekční nemoci a možnosti omezení šíření
dětské infekční nemoci a možnosti omezení šíření
Odborné dovednosti
klást si komplexní otázky, na které je schopen na základě osvojených biologických informací nalézat odpovědi
klást si komplexní otázky, na které je schopen na základě osvojených biologických informací nalézat odpovědi
pracovat s různými druhy informací, z různých zdrojů a různými způsoby, např. z atlasů, klíčů příruček, pracovních listů, z odborných textů, z obrazových materiálů schémat, tabulek a grafů, internetu
pracovat s různými druhy informací, z různých zdrojů a různými způsoby, např. z atlasů, klíčů příruček, pracovních listů, z odborných textů, z obrazových materiálů schémat, tabulek a grafů, internetu
analyzovat informace biologické povahy a kategorizovat je na základě vybraného hlediska
analyzovat informace biologické povahy a kategorizovat je na základě vybraného hlediska
provádět rozbor problematiky včetně studia rozdílných názorů
provádět rozbor problematiky včetně studia rozdílných názorů
pozorovat a experimentovat
pozorovat a experimentovat
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd.
  • Merkunová, A., & Orel, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory.. Praha, 2008.
  • opek, P., Plisková, B., Filová, A., & Koutecký, V. Jak učitelé pracují s chronicky nemocnými žáky mladšího školního věku. Zlín, 2018.
  • Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A., Plisková, B., & Snopek, P. Práce s chronicky nemocnými dětmi na základní škole. (metodické listy pro učitele Zlínskeho kraje). Zlín, 2018.
  • Wiegerová, A. Učiteľ-škola-zdravie. Bratislava, 2005.
  • Woynarowska, B., Kowalewska, A., Izdebski, Z., & Komosińska, K. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr