|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Srovnávací pedagogika - terminologie, účel, význam. - Alternativní pedagogika a její principy. - Funkce srovnávací politiky. - Vývoj srovnávací pedagogiky. - Metodologie srovnávací pedagogiky. - Vzdělávací systémy: struktury a fungování. - Reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení. - Interkulturní faktory ve vzdělávání. - Srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách. - Konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů. - Prezentace vlastní práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má znalosti zoblasti obecné pedagogiky. |
| Student má znalosti z oblasti obecné pedagogiky. |
| Student má znalosti z oblasti obecné pedagogiky. |
| Student má znalosti zoblasti obecné pedagogiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| účel a význam srovnávací pedagogiky |
| účel a význam srovnávací pedagogiky |
| principy alternativní pedagogiky |
| principy alternativní pedagogiky |
| srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
| srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
| vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
| vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
| metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
| analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| analyzovat a komparovat vybrané alternativní principy a koncepce |
| analyzovat a komparovat vybrané alternativní principy a koncepce |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
| porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Greger G., Dvořák D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V, Starý, K., Straková, J., & Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.?. 2006.
-
Moss, A. Curriculum Development in Elementary Education.?. Waltham Abbey: ED-Tech Press. 2019.
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál. 2012.
-
Průcha, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer. 2017.
-
Rabušicová, M., & Záleská, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26 (3), 346?378. doi.org/10.5817/PedOr2016-3-346. 2016.
-
Vasikova, J, & Medveďová, J. The curriculum reform in education after 1989 in the czech and slovak republic. Lifelong Education: the XXI century. ? 2 (38). DOI: 10.15393/j5.art.2022.7628?. 2022.
-
Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In?Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, 82?91. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
-
Vlček, P. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25 (3), 394?412. doi.org/10.5817/PedOr2015-3-394.?. 2015.
-
Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova.?. 2015.
|