Předmět: Komparativní a alternativní pedagogika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Komparativní a alternativní pedagogika
Kód předmětu USP/M4KAP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Srovnávací pedagogika - terminologie, účel, význam. - Alternativní pedagogika a její principy. - Funkce srovnávací politiky. - Vývoj srovnávací pedagogiky. - Metodologie srovnávací pedagogiky. - Vzdělávací systémy: struktury a fungování. - Reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení. - Interkulturní faktory ve vzdělávání. - Srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách. - Konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů. - Prezentace vlastní práce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 38 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má znalosti zoblasti obecné pedagogiky.
Student má znalosti z oblasti obecné pedagogiky.
Student má znalosti zoblasti obecné pedagogiky.
Student má znalosti z oblasti obecné pedagogiky.
Výsledky učení
účel a význam srovnávací pedagogiky
účel a význam srovnávací pedagogiky
principy alternativní pedagogiky
principy alternativní pedagogiky
srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách
srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách
vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování
vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování
metodologické postupy srovnávací pedagogiky
metodologické postupy srovnávací pedagogiky
Odborné dovednosti
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
analyzovat a komparovat vybrané alternativní principy a koncepce
analyzovat a komparovat vybrané alternativní principy a koncepce
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Greger G., Dvořák D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V, Starý, K., Straková, J., & Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.?. 2006.
  • Moss, A. Curriculum Development in Elementary Education.?. Waltham Abbey: ED-Tech Press. 2019.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál. 2012.
  • Průcha, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer. 2017.
  • Rabušicová, M., & Záleská, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26 (3), 346?378. doi.org/10.5817/PedOr2016-3-346. 2016.
  • Vasikova, J, & Medveďová, J. The curriculum reform in education after 1989 in the czech and slovak republic. Lifelong Education: the XXI century. ? 2 (38). DOI: 10.15393/j5.art.2022.7628?. 2022.
  • Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In?Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, 82?91. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
  • Vlček, P. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25 (3), 394?412. doi.org/10.5817/PedOr2015-3-394.?. 2015.
  • Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova.?. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr