|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s hudebním nástrojem - flétna/housle/kytara (části, manipulace, čistění). - Správné držení a postoj při hře na hudební nástroj - flétna/housle/kytara (dýchání, artikulace, prstoklady apod.) - Základy notopisu (čtení not a akordických značek). - Hra z not (orientace v notové osnově). - Hra podle akordických značek (s důrazem na hlavní harmonické funkce). - Pěvecký projev při hře na hudební nástroj - housle/kytara. - Technické zvládnutí elementárních melodií a písní (lidových i umělých). - Zdokonalování technických a rytmických dovedností při hře na hudební nástroj - flétna/housle/kytara. - Základy stylizace harmonického doprovodu - kytara. - Přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. - Formování návyků souhry v instrumentálním kolektivu. - Možnosti využití hudebního nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Hudební improvizace na elementární melodie (zejména u pokročilých studentů). - Specifika výběru hudebního materiálu a jeho využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Analýza přípravy studenta na hodinu, reflexe, hodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají potřebné hudebně teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. Hru na housle mohou volit pouze studenti, kteří již absolvovali odborně vedený systematický výcvik. |
| Studenti mají potřebné hudebně teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. Hru na housle mohou volit pouze studenti, kteří již absolvovali odborně vedený systematický výcvik. |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat principy notopisu a metro-rytmické vztahy |
| definovat principy notopisu a metro-rytmické vztahy |
| charakterizovat metro-rytmické vztahy |
| charakterizovat metro-rytmické vztahy |
| vymezit předznamenání durových a mollových stupnic |
| vymezit předznamenání durových a mollových stupnic |
| vymezit hlavní harmonické funkce (housle, kytara) |
| vymezit hlavní harmonické funkce (housle, kytara) |
| popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| číst noty, tempové, přednesové a akordické značky |
| číst noty, tempové, přednesové a akordické značky |
| využít rytmicko-melodický doprovod při zpěvu písní (housle, kytara) |
| využít rytmicko-melodický doprovod při zpěvu písní (housle, kytara) |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| navrhnout konkrétní využití hudebního nástroje v hudebnách činnostech s žáky |
| navrhnout konkrétní využití hudebního nástroje v hudebnách činnostech s žáky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Portál.
-
Daniel, L. (1994). Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil. Schott Music Panton.
-
Jenčková, E. (2007). Hudba v současné škole ? Zobcová flétna. TANDEM.
-
Kolektiv autorů (2011). Já a písnička 1.-5. MUSIC CHEB.
-
Krůček, V. (2009). Škola houslových etud I. Bärenreiter.
-
Miska, J., & Micková, M. (2009). Škola hry na housle I., II. Bärenreiter.
-
Nedělka, M. (2004). Průvodce učitele praktickou harmonií. Univerzita Karlova.
-
Oliva, P. (2001). Vyletěla holubička. 110 nejznámějších lidových písní z Čech. Nakladatelství Oliva.
-
Režný, P. (2008). Elementární hudební teorie. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ševčík, O. Škola houslové techniky op. 1., 1.-3. díl. Bärenreiter.
-
Ševčík, O. Škola smyčcové techniky, op. 2. Bärenreiter.
-
Škořepová, K. (2003). Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Portál.
|