Předmět: Filozofické a sociologické aspekty rodiny a dětství

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Filozofické a sociologické aspekty rodiny a dětství
Kód předmětu USP/M4FSA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Dětství, rodina a výchova ve filosofické reflexi J. A. Komenského, Janusze Korczaka a Martina Bubera - Rodina: manželství, příbuzenství a rození dětí, nebo vzájemná náklonnost - Dítě a vnitřní dítě - Pojem dítě jako sociální aktér v sociologii dětství - Dětství jako významný fenomén procesu socializace - Sociologická charakteristika dětství - Životní cyklus a generační struktura společnosti - Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství - Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování - Současná specifika pozice dítěte - Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství - Institucionálnní školní výchova a vzdělávání - Škola, pedagogičtí pracovníci, faktory a procesy učení - Vybrané otázky v současném školství

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti jsou otevřeni dialogu a prožitkovým metodám učení.
Studenti jsou otevřeni dialogu a prožitkovým metodám učení.
Odborné dovednosti
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie.
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie.
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology.
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny
Dětství jako sociálně diferencované subkultury
Dětství jako sociálně diferencované subkultury
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti.
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti.
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family
Childhood as a socially differentiated subculture
Childhood as a socially differentiated subculture
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization
The role and function of the school, competencies of the teaching profession
The role and function of the school, competencies of the teaching profession
Definition of the life cycle and generational structure of society
Definition of the life cycle and generational structure of society
Odborné dovednosti
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby
To navigate key topics and questions related to the subject
To navigate key topics and questions related to the subject
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes
Doporučená literatura
  • Bix, B. Philosophy, morality, and parental priority. Family Law Quarterly, 40(1). 2006.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2015.
  • James, A., Prout, A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (3rd ed.).. London: Routledge., 2020.
  • Kaleja, M. Sociologie dětství a dítěte.. Opava: Slezská univerzita v Opavě., 2019.
  • Macková, M. Sociální práce v rodině a náhradní rodinná péče.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2014.
  • Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003.
  • Možný, I. Sociologie rodiny.. Praha: slon, 2008.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Grada, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr