|
Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Dětství, rodina a výchova ve filosofické reflexi J. A. Komenského, Janusze Korczaka a Martina Bubera - Rodina: manželství, příbuzenství a rození dětí, nebo vzájemná náklonnost - Dítě a vnitřní dítě - Pojem dítě jako sociální aktér v sociologii dětství - Dětství jako významný fenomén procesu socializace - Sociologická charakteristika dětství - Životní cyklus a generační struktura společnosti - Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství - Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování - Současná specifika pozice dítěte - Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství - Institucionálnní školní výchova a vzdělávání - Škola, pedagogičtí pracovníci, faktory a procesy učení - Vybrané otázky v současném školství
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti jsou otevřeni dialogu a prožitkovým metodám učení. |
| Studenti jsou otevřeni dialogu a prožitkovým metodám učení. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie. |
| Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie. |
| To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology. |
| To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny Dětství jako sociálně diferencované subkultury Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
| Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny Dětství jako sociálně diferencované subkultury Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
| Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny |
| Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny |
| Dětství jako sociálně diferencované subkultury |
| Dětství jako sociálně diferencované subkultury |
| Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka |
| Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka |
| Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka |
| Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka |
| Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
| Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
| Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family |
| Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family |
| Childhood as a socially differentiated subculture |
| Childhood as a socially differentiated subculture |
| The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization |
| The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization |
| The role and function of the school, competencies of the teaching profession |
| The role and function of the school, competencies of the teaching profession |
| Definition of the life cycle and generational structure of society |
| Definition of the life cycle and generational structure of society |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu |
| Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu |
| Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání |
| Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání |
| Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
| Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
| Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
| Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
| Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
| To navigate key topics and questions related to the subject |
| To navigate key topics and questions related to the subject |
| To define the roles and competencies of actors in education and upbringing |
| To define the roles and competencies of actors in education and upbringing |
| To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form |
| To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form |
| To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples |
| To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples |
| To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes |
| To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes |
|
Doporučená literatura
|
-
Bix, B. Philosophy, morality, and parental priority. Family Law Quarterly, 40(1). 2006.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2015.
-
James, A., Prout, A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (3rd ed.).. London: Routledge., 2020.
-
Kaleja, M. Sociologie dětství a dítěte.. Opava: Slezská univerzita v Opavě., 2019.
-
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003.
-
Možný, I. Sociologie rodiny.. Praha: slon, 2008.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Grada, 2012.
|