|
Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Školský systém, škola, školní vzdělávání. - Škola jako instituce, organizace, pospolitost. - Úlohy a funkce školy ve společnosti. - Aktéři školního vzdělávání. - Kurikulum jako cílově-obsahový program školy. - Kurikulum jako prostředek rozvoje školy. - Formy existence kurikula a kurikulární procesy. - Vyučování a učení. - Učivo a učební úlohy. - Plánování, realizace a reflexe výuky. - Výzkum školního vzdělávání jako nejvyšší forma profesní reflexe školního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky |
| charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky |
| popsat principy tvorby kurikula |
| popsat principy tvorby kurikula |
| vysvětlit funkce školy jako instituce |
| vysvětlit funkce školy jako instituce |
| definovat nové přístupy ve školním vzdělávání |
| definovat nové přístupy ve školním vzdělávání |
| specifikovat učitelskou profesi |
| specifikovat učitelskou profesi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy |
| diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy |
| analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání |
| analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání |
| naplánovat výukovou jednotku |
| naplánovat výukovou jednotku |
| reflektovat plán výukové jednotky |
| reflektovat plán výukové jednotky |
| argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky |
| argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Anderson, L. W. International encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford. 2005.
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
-
Janíková, M., Hloušková, L., Janík, T. Jůva, V., Lukas, J., Maňák, J., Najvarová, V., & Vašťatková, J. Základy školní pedagogiky. Brno. 2009.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno. 2007.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha. 2012.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno. 2017.
-
Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno. 2004.
|