|
Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Zvláštnosti třídního kolektivu. Diferenciace ve výuce. Struktura výuky. Přirozená autorita. Výchovné problémy a jejich řešení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky. |
| Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy |
| specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy |
| konkrétní postupy pro budování přirozené autority |
| konkrétní postupy pro budování přirozené autority |
| metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů |
| metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů |
| základní postupy diagnostikování třídního kolektivu |
| základní postupy diagnostikování třídního kolektivu |
| podstata diferenciace ve výuce |
| podstata diferenciace ve výuce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat o struktuře výuky |
| diskutovat o struktuře výuky |
| diagnostikovat osobu žáka |
| diagnostikovat osobu žáka |
| navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků |
| navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků |
| řešit běžné typy výchovných problémů |
| řešit běžné typy výchovných problémů |
| reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority |
| reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Stáže |
| Stáže |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál,, 2002.
-
Koubek, P. Subjektivní teorie a jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
-
Nelešovská A., Spáčilová, H. Didaktika primární školy. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci. 2005.
-
Peace C. Classroom Management: Idea Book. Washington D. C.: Peace Corps. 2008.
-
Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
|