Předmět: Hudební nauka a hra na klavír

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Hudební nauka a hra na klavír
Kód předmětu USP/M3HNK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Seznámení s hudebním nástrojem a způsobem hry (části, zvukové možnosti, držení těla). - Základy notopisu (čtení not a akordických značek). - Předznamenání durových a mollových stupnic. - Rytmická a melodická cvičení (prstoklad, úhoz apod.). - Technické zvládnutí melodií písní (lidové i umělé). - Hra základních stylů hudebního přednesu (staccato, legato). - Dodržování tempa písně (allegro moderato, allegretto, largo apod.) - Základy přednesu i interpretace skladeb různých stylů a žánrů. - Zdokonalování technických a rytmických dovedností při hře na hudební nástroj. - Formování návyků souhry v instrumentálních kolektivech. - Využití nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Možnosti využití hudebního nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Hudební improvizace na elementární melodie (zejména u pokročilých studentů). - Specifika výběru hudebního materiálu a jeho využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Analýza přípravy studenta na hodinu, reflexe, hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní hudební teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání durových a mollových stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu.
Studenti mají základní hudební teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání durových a mollových stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu.
Výsledky učení
zákonitosti notopisu a akordické značky
zákonitosti notopisu a akordické značky
funkci notových znamének
funkci notových znamének
předznamenání durových a mollových stupnic
předznamenání durových a mollových stupnic
princip hlavních harmonických funkcí
princip hlavních harmonických funkcí
specifika výběru hudebního materiálu pro hudební nástroj
specifika výběru hudebního materiálu pro hudební nástroj
Odborné dovednosti
vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
aplikovat znalosti zhudební teorie při hře na hudební nástroj
aplikovat znalosti zhudební teorie při hře na hudební nástroj
aplikovat základní technické dovednosti při hře na hudební nástroj
aplikovat základní technické dovednosti při hře na hudební nástroj
aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na hudební nástroj
aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na hudební nástroj
navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích vučitelské praxi
navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích vučitelské praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Sebereflexe
Sebereflexe
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Crha, B., & Hala, P. (2008). Technika klavírního doprovodu lidových písní. Masarykova univerzita.
  • Dostál, J. (1981). Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Supraphon.
  • Fišerová, A., Kleinová, E., & Müllerová, E. (1991). ALBUM ETUD I.-V. Výběr etud pro 2. až 7. stupeň technické vyspělosti. Supraphon.
  • Hradecký, E. (1991). Hrajeme na klavír podle akordových značek. Edit.
  • Jůzlová, V. (1973). Průpravná technická cvičení pro transpozici a doprovody lidových písní. Karlova univerzita.
  • Pecháček, S. (1999). Hra písní na klavír. Univerzita Karlova.
  • Petrof, V. (2008). Klavír a akordické značky. Jiří Churáček, Jc-Audio.
  • Průšová, Z., & Janžurová, Z. (1981). S písničkou u klavíru. Supraphon.
  • Sarauer, A., Böhmová, Z., & Grünfeldová, A. (1991). Klavírní škola pro začátečníky. Supraphon.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr