|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s hudebním nástrojem a způsobem hry (části, zvukové možnosti, držení těla). - Základy notopisu (čtení not a akordických značek). - Předznamenání durových a mollových stupnic. - Rytmická a melodická cvičení (prstoklad, úhoz apod.). - Technické zvládnutí melodií písní (lidové i umělé). - Hra základních stylů hudebního přednesu (staccato, legato). - Dodržování tempa písně (allegro moderato, allegretto, largo apod.) - Základy přednesu i interpretace skladeb různých stylů a žánrů. - Zdokonalování technických a rytmických dovedností při hře na hudební nástroj. - Formování návyků souhry v instrumentálních kolektivech. - Využití nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Možnosti využití hudebního nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Hudební improvizace na elementární melodie (zejména u pokročilých studentů). - Specifika výběru hudebního materiálu a jeho využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Analýza přípravy studenta na hodinu, reflexe, hodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají základní hudební teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání durových a mollových stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. |
| Studenti mají základní hudební teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání durových a mollových stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. |
| Výsledky učení |
|---|
| zákonitosti notopisu a akordické značky |
| zákonitosti notopisu a akordické značky |
| funkci notových znamének |
| funkci notových znamének |
| předznamenání durových a mollových stupnic |
| předznamenání durových a mollových stupnic |
| princip hlavních harmonických funkcí |
| princip hlavních harmonických funkcí |
| specifika výběru hudebního materiálu pro hudební nástroj |
| specifika výběru hudebního materiálu pro hudební nástroj |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
| vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
| aplikovat znalosti zhudební teorie při hře na hudební nástroj |
| aplikovat znalosti zhudební teorie při hře na hudební nástroj |
| aplikovat základní technické dovednosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat základní technické dovednosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na hudební nástroj |
| navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích vučitelské praxi |
| navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích vučitelské praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Crha, B., & Hala, P. (2008). Technika klavírního doprovodu lidových písní. Masarykova univerzita.
-
Dostál, J. (1981). Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Supraphon.
-
Fišerová, A., Kleinová, E., & Müllerová, E. (1991). ALBUM ETUD I.-V. Výběr etud pro 2. až 7. stupeň technické vyspělosti. Supraphon.
-
Hradecký, E. (1991). Hrajeme na klavír podle akordových značek. Edit.
-
Jůzlová, V. (1973). Průpravná technická cvičení pro transpozici a doprovody lidových písní. Karlova univerzita.
-
Pecháček, S. (1999). Hra písní na klavír. Univerzita Karlova.
-
Petrof, V. (2008). Klavír a akordické značky. Jiří Churáček, Jc-Audio.
-
Průšová, Z., & Janžurová, Z. (1981). S písničkou u klavíru. Supraphon.
-
Sarauer, A., Böhmová, Z., & Grünfeldová, A. (1991). Klavírní škola pro začátečníky. Supraphon.
|