Předmět: Základy hudební kultury v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy hudební kultury v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/M2ZHK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní pojmy z teorie a praxe hudební psychologie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, nadání, talent). 2. Hudební činnosti v primárním vzdělávání. 3. Hudební výrazové prostředky (metrum, rytmus, tempo, dynamika, melodie, tonalita, barva tónu). 4. Hudební dramatická výchova v primárním vzdělávání. 5. Hudební tvořivost v primárním vzdělávání (improvizace, fantazie, představivost). 6. Přehled osobností zabývající se hudební tvorbou pro děti (a jejich díla). 7. Folklór v hudebních činnostech v primárním vzdělávání. 8. Základní hudební pojmy a terminologie (tón, takt, stupnice, tónina atd.). 9. Osvojení principů notopisu. 10. Stupnice durové, stupnice mollové (kvint-kvartový kruh). 11. Tvorba a určování intervalů. 12. Kvintakordy a jejich obraty. 13. Základní harmonické funkce. 14. Vybrané kapitoly z dějin hudby.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z oblasti hudební teorie. Studenti znají období mladšího školního věku z hlediska vývojové psychologie.
Studenti mají základní znalosti z oblasti hudební teorie. Studenti znají období mladšího školního věku z hlediska vývojové psychologie.
Výsledky učení
definovat hudebně psychologické a hudebně teoretické pojmy,
definovat hudebně psychologické a hudebně teoretické pojmy,
popsat principy hudebních činností (pěveckých, hudebně pohybových, instrumentálních, poslechových),
popsat principy hudebních činností (pěveckých, hudebně pohybových, instrumentálních, poslechových),
popsat hudebně výrazové prostředky a možnosti jejich uplatnění,
popsat hudebně výrazové prostředky a možnosti jejich uplatnění,
vymezit stěžejní pojmy pro notopis,
vymezit stěžejní pojmy pro notopis,
popsat principy stupnic a předznamenání v dur-mollovém systému.
popsat principy stupnic a předznamenání v dur-mollovém systému.
Odborné dovednosti
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy,
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy,
aplikovat stěžejní hudebně teoretické principy na cvičných příkladech,
aplikovat stěžejní hudebně teoretické principy na cvičných příkladech,
reflektovat hudební výrazové prostředky v hudebních činnostech,
reflektovat hudební výrazové prostředky v hudebních činnostech,
realizovat různorodé hudební aktivity (pěvecké, hudebně pohybové, instrumentální, poslechové),
realizovat různorodé hudební aktivity (pěvecké, hudebně pohybové, instrumentální, poslechové),
vytvořit příklady rytmických a melodických cvičení pro žáky mladšího školního věku.
vytvořit příklady rytmických a melodických cvičení pro žáky mladšího školního věku.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • D'ANDREA, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
  • Horáková, Marie. Základy hudebních nástrojů, hudebních forem a dějiny hudby. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2026-4.
  • Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem., 2002.
  • Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis.
  • Jurkovič, P. Na orffovských cestách II. Praha: Jc-Audio, 2009.
  • Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Praha: Jc-Audio, 2007.
  • Navrátil, M. Dějiny hudby ? přehled evropských dějin hudby. Praha: Montanex., 2013.
  • Raková, Milena. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1.
  • Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
  • Soušková, D. Základy hudební teorie a akustiky. Hradec Králové: Gaudeamus., 2012.
  • Synek, J. Didaktika HV 1. Studijní opora. Univerzita Palackého v Olomouci. 2004.
  • Šrámková, K. Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Masarykova univerzita, 2012.
  • TICHÁ, A., RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2012.
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr