Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy z teorie a praxe hudební psychologie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, nadání, talent). 2. Hudební činnosti v primárním vzdělávání. 3. Hudební výrazové prostředky (metrum, rytmus, tempo, dynamika, melodie, tonalita, barva tónu). 4. Hudební dramatická výchova v primárním vzdělávání. 5. Hudební tvořivost v primárním vzdělávání (improvizace, fantazie, představivost). 6. Přehled osobností zabývající se hudební tvorbou pro děti (a jejich díla). 7. Folklór v hudebních činnostech v primárním vzdělávání. 8. Základní hudební pojmy a terminologie (tón, takt, stupnice, tónina atd.). 9. Osvojení principů notopisu. 10. Stupnice durové, stupnice mollové (kvint-kvartový kruh). 11. Tvorba a určování intervalů. 12. Kvintakordy a jejich obraty. 13. Základní harmonické funkce. 14. Vybrané kapitoly z dějin hudby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní znalosti z oblasti hudební teorie. Studenti znají období mladšího školního věku z hlediska vývojové psychologie. |
Studenti mají základní znalosti z oblasti hudební teorie. Studenti znají období mladšího školního věku z hlediska vývojové psychologie. |
Výsledky učení |
---|
definovat hudebně psychologické a hudebně teoretické pojmy, |
definovat hudebně psychologické a hudebně teoretické pojmy, |
popsat principy hudebních činností (pěveckých, hudebně pohybových, instrumentálních, poslechových), |
popsat principy hudebních činností (pěveckých, hudebně pohybových, instrumentálních, poslechových), |
popsat hudebně výrazové prostředky a možnosti jejich uplatnění, |
popsat hudebně výrazové prostředky a možnosti jejich uplatnění, |
vymezit stěžejní pojmy pro notopis, |
vymezit stěžejní pojmy pro notopis, |
popsat principy stupnic a předznamenání v dur-mollovém systému. |
popsat principy stupnic a předznamenání v dur-mollovém systému. |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy, |
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy, |
aplikovat stěžejní hudebně teoretické principy na cvičných příkladech, |
aplikovat stěžejní hudebně teoretické principy na cvičných příkladech, |
reflektovat hudební výrazové prostředky v hudebních činnostech, |
reflektovat hudební výrazové prostředky v hudebních činnostech, |
realizovat různorodé hudební aktivity (pěvecké, hudebně pohybové, instrumentální, poslechové), |
realizovat různorodé hudební aktivity (pěvecké, hudebně pohybové, instrumentální, poslechové), |
vytvořit příklady rytmických a melodických cvičení pro žáky mladšího školního věku. |
vytvořit příklady rytmických a melodických cvičení pro žáky mladšího školního věku. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
D'ANDREA, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
-
Horáková, Marie. Základy hudebních nástrojů, hudebních forem a dějiny hudby. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2026-4.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem., 2002.
-
Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis.
-
Jurkovič, P. Na orffovských cestách II. Praha: Jc-Audio, 2009.
-
Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Praha: Jc-Audio, 2007.
-
Navrátil, M. Dějiny hudby ? přehled evropských dějin hudby. Praha: Montanex., 2013.
-
Raková, Milena. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1.
-
Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
-
Soušková, D. Základy hudební teorie a akustiky. Hradec Králové: Gaudeamus., 2012.
-
Synek, J. Didaktika HV 1. Studijní opora. Univerzita Palackého v Olomouci. 2004.
-
Šrámková, K. Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Masarykova univerzita, 2012.
-
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2012.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.
|