Předmět: Výtvarné techniky v praxi

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Výtvarné techniky v praxi
Kód předmětu USP/M2VTP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu. Výtvarné vyjadřovací prostředky: lineární a plošné. Klasické výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ. Netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ. (kašírovaní, enkaustika, rámování, malování na plátno/textil, batikování, decoupage aj.) Prostorová tvorba. Výtvarné řady a projekty. Výtvarná hra a výtvarný experiment. Využití přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Experimenty s různými materiály (např. papír, textil, odpadový materiál, hlína aj.) Praktické realizace výtvarných činnosti využitelné na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má elementární výtvarné znalosti a dovednosti, které jsou následně rozvíjeny.
Student má elementární výtvarné znalosti a dovednosti, které jsou následně rozvíjeny.
Výsledky učení
metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu,
metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu,
výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné,
výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné,
tradiční a netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ,
tradiční a netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ,
techniky prostorové tvorby,
techniky prostorové tvorby,
výtvarný experiment a výtvarnou hru.
výtvarný experiment a výtvarnou hru.
Odborné dovednosti
aplikovat metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu,
aplikovat metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu,
prakticky uplatnit výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné,
prakticky uplatnit výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné,
navrhnout tradiční a netradiční výtvarné aktivity uplatnitelné na prvním stupni základní školy,
navrhnout tradiční a netradiční výtvarné aktivity uplatnitelné na prvním stupni základní školy,
navrhnout výtvarné řady, případně projekty realizovatelné na 1. stupni základní školy,
navrhnout výtvarné řady, případně projekty realizovatelné na 1. stupni základní školy,
navrhnout výtvarný experiment a výtvarnou hru uplatnitelnou na 1. stupni ZŠ.
navrhnout výtvarný experiment a výtvarnou hru uplatnitelnou na 1. stupni ZŠ.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
  • Desailly, J. Creativity in the primary classroom (Second edition). London: SAGE. 2015.
  • Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál. 2019.
  • Stadlerová, H. et al. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. 2010.
  • Stehlíková Babyrádová, H., Havlíček, J., Hrušková, K., Charvát, J., Kunčík, P., Langer, J.. Zorkovská, J. Vize v umění a ve výchově umění. Brno: Barrister & Principal. 2016.
  • Teissing, K. Kresba - Výtvarné techniky. Praha: Aventinum. 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr