Vyučující
|
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu. Výtvarné vyjadřovací prostředky: lineární a plošné. Klasické výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ. Netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ. (kašírovaní, enkaustika, rámování, malování na plátno/textil, batikování, decoupage aj.) Prostorová tvorba. Výtvarné řady a projekty. Výtvarná hra a výtvarný experiment. Využití přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Experimenty s různými materiály (např. papír, textil, odpadový materiál, hlína aj.) Praktické realizace výtvarných činnosti využitelné na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má elementární výtvarné znalosti a dovednosti, které jsou následně rozvíjeny. |
Student má elementární výtvarné znalosti a dovednosti, které jsou následně rozvíjeny. |
Výsledky učení |
---|
metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu, |
metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu, |
výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné, |
výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné, |
tradiční a netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ, |
tradiční a netradiční výtvarné postupy uplatňované na 1. stupni ZŠ, |
techniky prostorové tvorby, |
techniky prostorové tvorby, |
výtvarný experiment a výtvarnou hru. |
výtvarný experiment a výtvarnou hru. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu, |
aplikovat metody a formy specifické pro výtvarnou výchovu, |
prakticky uplatnit výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné, |
prakticky uplatnit výtvarné vyjadřovací prostředky lineární a plošné, |
navrhnout tradiční a netradiční výtvarné aktivity uplatnitelné na prvním stupni základní školy, |
navrhnout tradiční a netradiční výtvarné aktivity uplatnitelné na prvním stupni základní školy, |
navrhnout výtvarné řady, případně projekty realizovatelné na 1. stupni základní školy, |
navrhnout výtvarné řady, případně projekty realizovatelné na 1. stupni základní školy, |
navrhnout výtvarný experiment a výtvarnou hru uplatnitelnou na 1. stupni ZŠ. |
navrhnout výtvarný experiment a výtvarnou hru uplatnitelnou na 1. stupni ZŠ. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
-
Desailly, J. Creativity in the primary classroom (Second edition). London: SAGE. 2015.
-
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál. 2019.
-
Stadlerová, H. et al. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. 2010.
-
Stehlíková Babyrádová, H., Havlíček, J., Hrušková, K., Charvát, J., Kunčík, P., Langer, J.. Zorkovská, J. Vize v umění a ve výchově umění. Brno: Barrister & Principal. 2016.
-
Teissing, K. Kresba - Výtvarné techniky. Praha: Aventinum. 2010.
|