Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, vzájemná participace - vymezení základních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém diskursu. - Specifika školního vzdělávání, cíle, obsah, organizace, úlohy učitelů a rodičů v MŠ a ZŠ. - Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné argumenty. - Polarity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ, úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na MŠ a na začátku povinné školní docházky do ZŠ. - Dítě - žák a jeho pozice ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Metody a formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Postavení rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Strategie spolupráce MŠ a ZŠ s oporou o zahraniční zkušenosti. - Specifické formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti získávané poznatky dokáží propojit a reflektovat v rámci realizované praxe v základní škole. |
Studenti získávané poznatky dokáží propojit a reflektovat v rámci realizované praxe v základní škole. |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Bejdáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. Školní zralost a komunikace. Raabe. 2018.
-
Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Raabe. 2018.
-
Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Karolinum. 2015.
-
Grimmer, T. School readiness and the characteristics of effective learning: the essential guide for early years practitioners. Jessica Kingsley Publishers. 2018.
-
Kaščák, O. Škola ako rituálny priestor. Typi Universitatis Tyrnaviensis. 2010.
-
Miňová, M. Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Rokus. 2017.
-
Petrů Puhrová, B., & Majerčíková, J. The Issues of Preschool Education with Focus on School Readiness in the Czech Republic. In: B. Saqipi, & S. Berčnik, Selected Topics in EDUCATION, 2020, Albas: Tiranë, 79?106. 2020.
-
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Karolinum. 2002.
-
Rysová, J. O spolupráci MŠ a ZŠ, které nejsou ve společném právním subjektu. Komenský, 4(144), 56?59. 2020.
-
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání ? postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 71?91. 2017.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer. 2016.
|