Předmět: Spolupráce mateřské a základní školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Spolupráce mateřské a základní školy
Kód předmětu USP/M2SMZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, vzájemná participace - vymezení základních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém diskursu. - Specifika školního vzdělávání, cíle, obsah, organizace, úlohy učitelů a rodičů v MŠ a ZŠ. - Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné argumenty. - Polarity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ, úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na MŠ a na začátku povinné školní docházky do ZŠ. - Dítě - žák a jeho pozice ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Metody a formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Postavení rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Strategie spolupráce MŠ a ZŠ s oporou o zahraniční zkušenosti. - Specifické formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti získávané poznatky dokáží propojit a reflektovat v rámci realizované praxe v základní škole.
Studenti získávané poznatky dokáží propojit a reflektovat v rámci realizované praxe v základní škole.
Výsledky učení
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Odborné dovednosti
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Bejdáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. Školní zralost a komunikace. Raabe. 2018.
  • Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Raabe. 2018.
  • Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Karolinum. 2015.
  • Grimmer, T. School readiness and the characteristics of effective learning: the essential guide for early years practitioners. Jessica Kingsley Publishers. 2018.
  • Kaščák, O. Škola ako rituálny priestor. Typi Universitatis Tyrnaviensis. 2010.
  • Miňová, M. Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Rokus. 2017.
  • Petrů Puhrová, B., & Majerčíková, J. The Issues of Preschool Education with Focus on School Readiness in the Czech Republic. In: B. Saqipi, & S. Berčnik, Selected Topics in EDUCATION, 2020, Albas: Tiranë, 79?106. 2020.
  • Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Karolinum. 2002.
  • Rysová, J. O spolupráci MŠ a ZŠ, které nejsou ve společném právním subjektu. Komenský, 4(144), 56?59. 2020.
  • Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání ? postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 71?91. 2017.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr