Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu USP/M2OBD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Systémový model vzdělávání jako východisko pro uspořádání obsahu studijního předmětu. 2. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. 3. Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) / učitelé a žáci. 4. Vzdělávací podmínky a učební prostředí. 5. Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu. 6. Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. 7. Didaktické řídicí styly. 8. Výukové metody a formy. 9. Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. 10. Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. 11. Vzdělávací prostředky a pomůcky. 12. Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. 13. Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky
charakterizovat spektrum didaktických řídicích stylů a metod a forem výuky
charakterizovat spektrum didaktických řídicích stylů a metod a forem výuky
vysvětlit sekvence cyklu výuky a fáze výukového procesu
vysvětlit sekvence cyklu výuky a fáze výukového procesu
uvést a zhodnotit nejběžnější typy výsledků a efektů vzdělávání
uvést a zhodnotit nejběžnější typy výsledků a efektů vzdělávání
Odborné dovednosti
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení
kriticky posoudit stanovování cílů výuky v kontextu celé její struktury
kriticky posoudit stanovování cílů výuky v kontextu celé její struktury
při plánování výuky navrhnout prvky individualizace a diferenciace s ohledem na specifika dané třídy
při plánování výuky navrhnout prvky individualizace a diferenciace s ohledem na specifika dané třídy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
E-learning
E-learning
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Pozorování
Pozorování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Didaktický test
Didaktický test
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers. 2011.
  • Kalhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Maňák, J., & Švec, V. Výukové metody. Paido. 2003.
  • Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000. ISBN 80-210-3123-9.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr