Předmět: Náslechová praxe s reflexí 2 a tvorba profesního portfolia

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Náslechová praxe s reflexí 2 a tvorba profesního portfolia
Kód předmětu USP/M2NPX
Organizační forma výuky Odborná praxe + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Postavení primární školy v českém vzdělávacím systému. Učitel preprimární, primární a nižší sekundární školy a jejich vzájemná spolupráce. Alternativní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Exkurze - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
V témže semestru je paralelně vyučován předmět Spolupráce mateřské a základní školy. Předmět je koncipován jako demonstrace teoretických znalostí z uvedeného předmětu v praxi.
V témže semestru je paralelně vyučován předmět Spolupráce mateřské a základní školy. Předmět je koncipován jako demonstrace teoretických znalostí z uvedeného předmětu v praxi.
Výsledky učení
typy alternativních škol
typy alternativních škol
základní principy alternativních škol
základní principy alternativních škol
specifika přístupů různých typů alternativních škol k výuce a k žákovi
specifika přístupů různých typů alternativních škol k výuce a k žákovi
základní terminologii týkající se primární školy
základní terminologii týkající se primární školy
podstatu kurikulárních dokumentů a jejich návaznost z preprimární na primární a z primární na sekundární vzdělávání
podstatu kurikulárních dokumentů a jejich návaznost z preprimární na primární a z primární na sekundární vzdělávání
Odborné dovednosti
vysvětlit funkci očekávaných výstupů v rámcových vzdělávacích programech v rámci kontinuity na další stupeň vzdělávání
vysvětlit funkci očekávaných výstupů v rámcových vzdělávacích programech v rámci kontinuity na další stupeň vzdělávání
vymezit základní vzdělávání v kontextu českého vzdělávacího systému
vymezit základní vzdělávání v kontextu českého vzdělávacího systému
popsat odlišnosti jednotlivých stupňů vzdělávání,
popsat odlišnosti jednotlivých stupňů vzdělávání,
charakterizovat typy spolupráce mezi preprimární, primární a nižší sekundární školou
charakterizovat typy spolupráce mezi preprimární, primární a nižší sekundární školou
diskutovat přístupy a metody používané v alternativních školách.
diskutovat přístupy a metody používané v alternativních školách.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Janík, T., & Janíková, M. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In Š. Švec et al., Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. 2009.
  • Korthagen, F. et al. Jak spojit praxi s teorii?: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. 2011.
  • Peace Corps. Classroom Management: Idea Book. Washington D. C.: Peace Corps. 2008.
  • Tomková, A., Spilková, V., Píšová?, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr