Vyučující
|
-
Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kardinální čísla a přirozená čísla jako kardinální čísla konečných neprázdných množin. 2. Číselné soustavy. Zápis přirozeného čísla v dekadické a z-adické číselné soustavě a operace v těchto soustavách. 3. Převádění zápisu přirozeného čísla z jedné číselné soustavy do druhé. 4. Binární operace. 5. Celá čísla, součet, rozdíl a součin celých čísel. 6. Dělitelnost celých čísel. 7. Přirozené uspořádaní celých čísel. 8. Přirozené číslo jako číslo ordinální. Ordinální číslo dobře uspořádané množiny. Rovnnost ordinálních čísel. Role čísel ve světě. 9. Největší společný dělitel. Nejmenší společný násobek. 10. Racionální čísla. 11. Zlomky a kladná racioální čísla. 12. Součet a součin racionálních čísel. 13. Reálná čísla, motivace při zavedení reálných čísel. 14. Desetinný rozvoj reálných čísel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní vědomosti z číselných množin a číselných soustav, znají základní operace s čísly, které aplikují při řešení různých úloh z praxe, umí zformulovat pojmy elementární aritmetiky a získané poznatky aplikovat v učivu na 1. stupni ZŠ. |
Studenti mají základní vědomosti z číselných množin a číselných soustav, znají základní operace s čísly, které aplikují při řešení různých úloh z praxe, umí zformulovat pojmy elementární aritmetiky a získané poznatky aplikovat v učivu na 1. stupni ZŠ. |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy elementární aritmetiky, číselné soustavy a jejich význam, konstrukce číselných oborů, operace s přirozenými čísly, operace s celými a racionálními čísly. |
základní pojmy elementární aritmetiky, číselné soustavy a jejich význam, konstrukce číselných oborů, operace s přirozenými čísly, operace s celými a racionálními čísly. |
Odborné dovednosti |
---|
definovat základní pojmy elementární aritmetiky, realizovat zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách, definovat základní operace s čísly, které aplikuje při řešení různých úloh z praxe, definovat role čísel pro vyučování matematiky v primárním vzdělávaní, aplikovat teoretické poznatky z matematiky potřebné pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání. |
definovat základní pojmy elementární aritmetiky, realizovat zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách, definovat základní operace s čísly, které aplikuje při řešení různých úloh z praxe, definovat role čísel pro vyučování matematiky v primárním vzdělávaní, aplikovat teoretické poznatky z matematiky potřebné pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Ficová, L. Možnosť identifikovania úrovne schopností žiakov primárneho matematického vzdelávania prostredníctvom testových úloh. Bratislava: NÚCEM. 2015.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova. 2014.
-
Igrah, G. The universal history of numbers. New York: John Wiley & Sons. 2001.
-
Jana Coufalová. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2016.
-
Jana Coufalová. Matematika s didaktikou pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2016.
-
Jiří Herman. Matematika Dělitenost. Prometheus, 2024.
-
Kuřina, F., & kol. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia. 2009.
|