Předmět: Základy výtvarné kultury v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy výtvarné kultury v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/M1ZVK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. Egypt - architektura, sochařství, malířství. Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. Gotika. Renesance, Manýrismus - architektura, sochařství, malířství. Baroko - architektura, sochařství, malířství. Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. Výtvarná kultura, výtvarné umění. Cíl a obsah výtvarného umění. Komunikace v umění, vizuální znakové prostředky v umění. Umění, výtvarné umění v životě dítěte.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury.
Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury.
Výsledky učení
definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání),
definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání),
problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu,
problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu,
cíl a obsah výtvarného umění,
cíl a obsah výtvarného umění,
význam umění, výtvarného umění v životě dítěte,
význam umění, výtvarného umění v životě dítěte,
výtvarné umění a vybrané památky v České republice.
výtvarné umění a vybrané památky v České republice.
Odborné dovednosti
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu,
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu,
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu,
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu,
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte,
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte,
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice,
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice,
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním.
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykkova univerzita. 2021.
  • Bernardová, E. Moderní umění. Praha: Paseka. 2021.
  • Francová, P. J. Úvod do umění nových médií. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
  • Rochovská, I. ). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál. 2016.
  • Stehlíková Babyrádová, H., Havlíček, J., Hrušková, K., Charvát, J., Kunčík, P., Langer, J.. Zorkovská, J. Vize v umění a ve výchově umění. Brno: Barrister & Principal. 2016.
  • Uhl Skřivánová, V. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2014.
  • Vašíková, J. The curriculum of art education in primary school and educational reality. SGEM, 6(1), Science and Arts. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr