Vyučující
|
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. Egypt - architektura, sochařství, malířství. Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. Gotika. Renesance, Manýrismus - architektura, sochařství, malířství. Baroko - architektura, sochařství, malířství. Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. Výtvarná kultura, výtvarné umění. Cíl a obsah výtvarného umění. Komunikace v umění, vizuální znakové prostředky v umění. Umění, výtvarné umění v životě dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury. |
Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury. |
Výsledky učení |
---|
definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání), |
definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání), |
problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu, |
problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu, |
cíl a obsah výtvarného umění, |
cíl a obsah výtvarného umění, |
význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
výtvarné umění a vybrané památky v České republice. |
výtvarné umění a vybrané památky v České republice. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu, |
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu, |
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu, |
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu, |
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice, |
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice, |
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním. |
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykkova univerzita. 2021.
-
Bernardová, E. Moderní umění. Praha: Paseka. 2021.
-
Francová, P. J. Úvod do umění nových médií. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
-
Rochovská, I. ). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál. 2016.
-
Stehlíková Babyrádová, H., Havlíček, J., Hrušková, K., Charvát, J., Kunčík, P., Langer, J.. Zorkovská, J. Vize v umění a ve výchově umění. Brno: Barrister & Principal. 2016.
-
Uhl Skřivánová, V. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2014.
-
Vašíková, J. The curriculum of art education in primary school and educational reality. SGEM, 6(1), Science and Arts. 2017.
|