|
Vyučující
|
-
Řehoříková Silvie, Mgr.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. - Egypt - architektura, sochařství, malířství. - Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. - Gotika. - Renesance, Manýrismus - architektura, sochařství, malířství. - Baroko - architektura, sochařství, malířství. - Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. - Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění, vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury. |
| Student má všeobecný přehled v oblasti umění a kultury. |
| Výsledky učení |
|---|
| definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání), |
| definici základních pojmů (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání), |
| problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu, |
| problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu, |
| cíl a obsah výtvarného umění, |
| cíl a obsah výtvarného umění, |
| význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
| význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
| výtvarné umění a vybrané památky v České republice. |
| výtvarné umění a vybrané památky v České republice. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu, |
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu, |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu, |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu, |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte, |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice, |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice, |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním. |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykkova univerzita. 2021.
-
Bernardová, E. Moderní umění. Praha: Paseka. 2021.
-
Francová, P. J. Úvod do umění nových médií. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
-
Rochovská, I. ). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál. 2016.
-
Stehlíková Babyrádová, H., Havlíček, J., Hrušková, K., Charvát, J., Kunčík, P., Langer, J.. Zorkovská, J. Vize v umění a ve výchově umění. Brno: Barrister & Principal. 2016.
-
Uhl Skřivánová, V. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2014.
-
Vašíková, J. The curriculum of art education in primary school and educational reality. SGEM, 6(1), Science and Arts. 2017.
|