Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Tělesná kultura a její vývoj v ČR a zahraničí. 2. Zakotvení tělesné výchovy v RVP ZV. Zdravotně orientované pojetí školní tělesné výchovy. 3. Tělocvičné názvosloví. 4. Motorické schopnosti, jejich testování a principy rozvoje 5. Motorické dovednosti. 6. Opěrná a pohybová soustava. 7. Fyziologie tělesné zátěže. 8. Základy zdravotní tělesné výchovy. Hodnocení držení těla a vybraných pohybových návyků. 9. Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. 10. Primární, sekundární, terciární prevence. 11. Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. 12. Zdraví jako nejvyšší hodnotu lidského bytí, zásady zdravého života a péče o zdraví. 13. Význam pohybu pro zdraví. 14. Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. 15. Význam rodiny a prosociálních vztahů pro zdraví. 16. Teoretická a aplikační analýza trojdimenzionálního pohledu na zdraví (zdraví sociální, psychické, fyzické), výchova ke zdraví jako společenský problém a analýza postavení výchovy ke zdraví v interdisciplinárních souvislostech. 17. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVZ ZV, Standardy, Metodické komentáře), atypické postavení výchovných oblastí kurikula, mimo 18. Program "ZDRAVÍ 21". Zdravotní stav populace v ČR, ukazatele zdravotního stavu. Zdraví a jeho determinanty 19. Životní prostředí. Pracovní podmínky a jejich vliv na zdraví. Poradny podpory zdraví a jejich pracovní náplň. 20. Prevence nejčastějších neinfekčních onemocnění. Prevence infekčních onemocnění. 21. Zásady zdravého životního stylu a jeho jednotlivé komponenty. Výživa jako faktor podpory zdraví a jako rizikový faktor. Výživová doporučení a pyramida výživy. 22. Závislosti - kouření jako nemoc - závislost. Alkohol. Drogy. Nelátkové závislosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví. |
Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví. |
Výsledky učení |
---|
popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy |
popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy |
popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku, |
popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku, |
vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance |
vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance |
definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění |
terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění |
volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku |
volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku |
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží |
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží |
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém |
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém |
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit |
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit |
analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
komparovat výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu |
komparovat výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu |
zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ |
zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ |
vytvořit konkrétní program podpory zdraví na 1. stupni ZŠ |
vytvořit konkrétní program podpory zdraví na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Odborné dovednosti |
---|
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. Názvosloví pro cvičitele.. Praha: Olympia., 1989.
-
Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita. 2005.
-
Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. 2005.
-
Dobrovolná, L. Vliv psychomotorických aktivit na osobnost dítěte s mentálním postižením na prvním stupňi ZŠ praktické. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. 2011.
-
Dobrý, L. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově.. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum., 1997.
-
Dostálová, I., & Sigmund, M. Pohybový systém: anatomie, diagnostika, cvičení, masáže.. Olomouc: Poznání., 2017.
-
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
-
Formánková, S. Základní gymnastika: názvosloví nejčastěji používaných postojů, poloh a pohybů (cvičení prostná).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2011.
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
-
Hošková, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení).. Praha: Karolinum., 2014.
-
Melechovský, M. Vybrané výukové programy ve výuce výchovy ke zdraví.. Doctoral dissertation). Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
Payne, G., & Isaacs, L. D. Human motor development: a lifespan approach.. New York: McGraw-Hill., 2012.
-
Plisková, B., & Snopek, P. Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2018.
-
Zvonař, M., Duvač, I. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. Brno: Masarykova univerzita., 2011.
|