Předmět: Základy tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/M1ZTV
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Tělesná kultura a její vývoj v ČR a zahraničí. 2. Zakotvení tělesné výchovy v RVP ZV. Zdravotně orientované pojetí školní tělesné výchovy. 3. Tělocvičné názvosloví. 4. Motorické schopnosti, jejich testování a principy rozvoje 5. Motorické dovednosti. 6. Opěrná a pohybová soustava. 7. Fyziologie tělesné zátěže. 8. Základy zdravotní tělesné výchovy. Hodnocení držení těla a vybraných pohybových návyků. 9. Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. 10. Primární, sekundární, terciární prevence. 11. Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. 12. Zdraví jako nejvyšší hodnotu lidského bytí, zásady zdravého života a péče o zdraví. 13. Význam pohybu pro zdraví. 14. Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. 15. Význam rodiny a prosociálních vztahů pro zdraví. 16. Teoretická a aplikační analýza trojdimenzionálního pohledu na zdraví (zdraví sociální, psychické, fyzické), výchova ke zdraví jako společenský problém a analýza postavení výchovy ke zdraví v interdisciplinárních souvislostech. 17. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVZ ZV, Standardy, Metodické komentáře), atypické postavení výchovných oblastí kurikula, mimo 18. Program "ZDRAVÍ 21". Zdravotní stav populace v ČR, ukazatele zdravotního stavu. Zdraví a jeho determinanty 19. Životní prostředí. Pracovní podmínky a jejich vliv na zdraví. Poradny podpory zdraví a jejich pracovní náplň. 20. Prevence nejčastějších neinfekčních onemocnění. Prevence infekčních onemocnění. 21. Zásady zdravého životního stylu a jeho jednotlivé komponenty. Výživa jako faktor podpory zdraví a jako rizikový faktor. Výživová doporučení a pyramida výživy. 22. Závislosti - kouření jako nemoc - závislost. Alkohol. Drogy. Nelátkové závislosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví.
Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví.
Výsledky učení
popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy
popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy
popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku,
popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku,
vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance
vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance
definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví
definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví
vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení
vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení
Odborné dovednosti
terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění
terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění
volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku
volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení
analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení
komparovat výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu
komparovat výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu
zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ
zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ
vytvořit konkrétní program podpory zdraví na 1. stupni ZŠ
vytvořit konkrétní program podpory zdraví na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Odborné dovednosti
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. Názvosloví pro cvičitele.. Praha: Olympia., 1989.
  • Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita. 2005.
  • Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. 2005.
  • Dobrovolná, L. Vliv psychomotorických aktivit na osobnost dítěte s mentálním postižením na prvním stupňi ZŠ praktické. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. 2011.
  • Dobrý, L. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově.. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum., 1997.
  • Dostálová, I., & Sigmund, M. Pohybový systém: anatomie, diagnostika, cvičení, masáže.. Olomouc: Poznání., 2017.
  • Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
  • Formánková, S. Základní gymnastika: názvosloví nejčastěji používaných postojů, poloh a pohybů (cvičení prostná).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2011.
  • HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
  • Hošková, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení).. Praha: Karolinum., 2014.
  • Melechovský, M. Vybrané výukové programy ve výuce výchovy ke zdraví.. Doctoral dissertation). Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Payne, G., & Isaacs, L. D. Human motor development: a lifespan approach.. New York: McGraw-Hill., 2012.
  • Plisková, B., & Snopek, P. Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2018.
  • Zvonař, M., Duvač, I. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. Brno: Masarykova univerzita., 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr