Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie jako vědecká disciplína. Předmět psychologie. Hlavní psychologické směry. Metody poznávání osobnosti dítěte. Vnímání. Učení. Paměť. Imaginativní procesy. Myšlení a řeč. Pozornost. Motivace. Emoce. Úvod do psychologie osobnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
současného pojetí psychologie |
současného pojetí psychologie |
hlavních psychologických směrů a jejich stěžejních myšlenek |
hlavních psychologických směrů a jejich stěžejních myšlenek |
metod poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ |
metod poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ |
jednotlivých poznávacích procesů |
jednotlivých poznávacích procesů |
pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím |
pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím |
pojmů temperament, charakter, morálka |
pojmů temperament, charakter, morálka |
Odborné dovednosti |
---|
vymezí psychologii jako vědeckou disciplínu, popíše její předmět, cíle a úkoly |
vymezí psychologii jako vědeckou disciplínu, popíše její předmět, cíle a úkoly |
charakterizuje hlavní psychologické směry a popíšejejich přínos pro současnou psychologii |
charakterizuje hlavní psychologické směry a popíšejejich přínos pro současnou psychologii |
vyjmenuje a popíše psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků, rozlišuje metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům |
vyjmenuje a popíše psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků, rozlišuje metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům |
vyjmenuje a vymezí jednotlivé poznávací procesy zhodnotí temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
vyjmenuje a vymezí jednotlivé poznávací procesy zhodnotí temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Přednášení |
Přednášení |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Pozorování |
Pozorování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Didaktický test |
Didaktický test |
Dotazník |
Dotazník |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
-
Goldstein, E. B., & Van Hooff, J.C. Cognitive psychology.. Hampshire: Cengage., 2018.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Groome, D., Brace, N., Edgar, G., Edgar, H., Eysenck, M. W., Manly, T., Ness, H., Pike, G., Scott, S., & Styles, E. An introduction to cognitive psychology: processes and disorders. London: Routledge., 2014.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie.. Brno: CERM., 2002.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
-
Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
-
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda.. Praha: Portál., 2012.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Plháková, A. Dějiny psychologie.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. 2021.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
-
Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.
|