Předmět: Základy psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu USP/M1ZPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šťastná Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie jako vědecká disciplína. Předmět psychologie. Hlavní psychologické směry. Metody poznávání osobnosti dítěte. Vnímání. Učení. Paměť. Imaginativní procesy. Myšlení a řeč. Pozornost. Motivace. Emoce. Úvod do psychologie osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
současného pojetí psychologie
současného pojetí psychologie
hlavních psychologických směrů a jejich stěžejních myšlenek
hlavních psychologických směrů a jejich stěžejních myšlenek
metod poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ
metod poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ
jednotlivých poznávacích procesů
jednotlivých poznávacích procesů
pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím
pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím
pojmů temperament, charakter, morálka
pojmů temperament, charakter, morálka
Odborné dovednosti
vymezí psychologii jako vědeckou disciplínu, popíše její předmět, cíle a úkoly
vymezí psychologii jako vědeckou disciplínu, popíše její předmět, cíle a úkoly
charakterizuje hlavní psychologické směry a popíšejejich přínos pro současnou psychologii
charakterizuje hlavní psychologické směry a popíšejejich přínos pro současnou psychologii
vyjmenuje a popíše psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků, rozlišuje metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům
vyjmenuje a popíše psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků, rozlišuje metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům
vyjmenuje a vymezí jednotlivé poznávací procesy zhodnotí temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte
vyjmenuje a vymezí jednotlivé poznávací procesy zhodnotí temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Pozorování
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Didaktický test
Didaktický test
Dotazník
Dotazník
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
  • Goldstein, E. B., & Van Hooff, J.C. Cognitive psychology.. Hampshire: Cengage., 2018.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Groome, D., Brace, N., Edgar, G., Edgar, H., Eysenck, M. W., Manly, T., Ness, H., Pike, G., Scott, S., & Styles, E. An introduction to cognitive psychology: processes and disorders. London: Routledge., 2014.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie.. Brno: CERM., 2002.
  • Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
  • Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda.. Praha: Portál., 2012.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Plháková, A. Dějiny psychologie.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. 2021.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
  • Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr