Předmět: Základy pedagogiky

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy pedagogiky
Kód předmětu USP/M1ZPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogika jako vědecká disciplína a její vztahy k dalším disciplínám. 2. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 3. Pedagogické myšlení a pedagogické jednání. 4. Faktory rozvoje lidského jedince. 5. Aktéři výchovy a jejich úlohy ve výchovně-vzdělávacím procesu. 6. Složky výchovy: světonázorová, rozumová, pracovní, mravní, estetická, tělesná apod. 7. Proces výchovy a vzdělávání. 8. Prostředky výchovy a vzdělávání. 9. Výsledky výchovy a vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
základní a hraniční pedagogické disciplíny
základní a hraniční pedagogické disciplíny
proces výchovy a vzdělávání
proces výchovy a vzdělávání
základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti
základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti
prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ
prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ
faktory rozvoje lidského jedince
faktory rozvoje lidského jedince
Odborné dovednosti
definovat výchovu a vzdělávání
definovat výchovu a vzdělávání
vymezit pedagogiku v systému věd
vymezit pedagogiku v systému věd
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ
identifikovat faktory rozvoje lidského jedince
identifikovat faktory rozvoje lidského jedince
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny
definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny
objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti
objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti
charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ
charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ
Odborné dovednosti
vymezit pedagogiku v systému věd
vymezit pedagogiku v systému věd
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Janík, T. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita., 2021.
  • Kantorová, J., & Grecmanová, H. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Hanex., 2009.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál., 2013.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.
  • Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál., 2009.
  • Šmahelová, B., & Svobodová, J. Kapitoly z obecné pedagogiky.. Brno: MSD., 2007.
  • Vališová, A., & Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr