|
Vyučující
|
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako vědecká disciplína a její vztahy k dalším disciplínám. 2. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 3. Pedagogické myšlení a pedagogické jednání. 4. Faktory rozvoje lidského jedince. 5. Aktéři výchovy a jejich úlohy ve výchovně-vzdělávacím procesu. 6. Složky výchovy: světonázorová, rozumová, pracovní, mravní, estetická, tělesná apod. 7. Proces výchovy a vzdělávání. 8. Prostředky výchovy a vzdělávání. 9. Výsledky výchovy a vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 38 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 42 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základní a hraniční pedagogické disciplíny |
| základní a hraniční pedagogické disciplíny |
| proces výchovy a vzdělávání |
| proces výchovy a vzdělávání |
| základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
| základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
| prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
| prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
| faktory rozvoje lidského jedince |
| faktory rozvoje lidského jedince |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat výchovu a vzdělávání |
| definovat výchovu a vzdělávání |
| vymezit pedagogiku v systému věd |
| vymezit pedagogiku v systému věd |
| diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
| diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
| zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
| zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
| identifikovat faktory rozvoje lidského jedince |
| identifikovat faktory rozvoje lidského jedince |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny |
| definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny |
| objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
| objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
| charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
| charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vymezit pedagogiku v systému věd |
| vymezit pedagogiku v systému věd |
| diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
| diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
| zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
| zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita., 2021.
-
Kantorová, J., & Grecmanová, H. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Hanex., 2009.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál., 2013.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.
-
Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál., 2009.
-
Šmahelová, B., & Svobodová, J. Kapitoly z obecné pedagogiky.. Brno: MSD., 2007.
-
Vališová, A., & Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada. 2007.
|