Vyučující
|
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako vědecká disciplína a její vztahy k dalším disciplínám. 2. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 3. Pedagogické myšlení a pedagogické jednání. 4. Faktory rozvoje lidského jedince. 5. Aktéři výchovy a jejich úlohy ve výchovně-vzdělávacím procesu. 6. Složky výchovy: světonázorová, rozumová, pracovní, mravní, estetická, tělesná apod. 7. Proces výchovy a vzdělávání. 8. Prostředky výchovy a vzdělávání. 9. Výsledky výchovy a vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní a hraniční pedagogické disciplíny |
základní a hraniční pedagogické disciplíny |
proces výchovy a vzdělávání |
proces výchovy a vzdělávání |
základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
faktory rozvoje lidského jedince |
faktory rozvoje lidského jedince |
Odborné dovednosti |
---|
definovat výchovu a vzdělávání |
definovat výchovu a vzdělávání |
vymezit pedagogiku v systému věd |
vymezit pedagogiku v systému věd |
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
identifikovat faktory rozvoje lidského jedince |
identifikovat faktory rozvoje lidského jedince |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny |
definovat základní a hraniční pedagogické disciplíny |
objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
objasnit základní myšlenky a představitele pedagogického myšlení v minulosti a současnosti |
charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
charakterizovat prostředky výchovy a vzdělávání využitelné na prvním stupni ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit pedagogiku v systému věd |
vymezit pedagogiku v systému věd |
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
diferencovat přístupy k základním pedagogickým jevům |
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
zdůvodnit význam jednotlivých složek výchovy pro vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita., 2021.
-
Kantorová, J., & Grecmanová, H. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Hanex., 2009.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál., 2013.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.
-
Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál., 2009.
-
Šmahelová, B., & Svobodová, J. Kapitoly z obecné pedagogiky.. Brno: MSD., 2007.
-
Vališová, A., & Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada. 2007.
|