Vyučující
|
-
Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyk a řeč. Členění přirozeného jazyka. - Funkce jazyka. - Vývoj českého jazyka. - Znaky a proměny současného českého jazyka. - Struktura jazyka: fonetika a fonologie. Systém českých souhlásek a samohlásek. - Struktura jazyka: morfologie. - Struktura jazyka: syntax. - Struktura jazyka: lexikologie a sémantika. - Teorie rozvoje řeči. Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Pravopis lexikální, morfologický, syntaktický. - Komplexní jazyková analýza textu. - Jazyková kultura.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základních rysů českého jazyka v systémové i historické perspektivě |
základních rysů českého jazyka v systémové i historické perspektivě |
funkcí současného jazyka |
funkcí současného jazyka |
prostředků jazykových rovin českého jazyka |
prostředků jazykových rovin českého jazyka |
vývoje řeči a komunikace dítěte předškolního a mladšího školního věku |
vývoje řeči a komunikace dítěte předškolního a mladšího školního věku |
pravidel českého pravopisu |
pravidel českého pravopisu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace |
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace |
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích |
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích |
analyzovat jazykové prostředky současných dětí mladšího školního věku |
analyzovat jazykové prostředky současných dětí mladšího školního věku |
analyzovat základní didaktické prostředky k výuce jazyka na 1. stupni ZŠ |
analyzovat základní didaktické prostředky k výuce jazyka na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, R. Novinky z pravopisu a tvarosloví. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2000.
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme.. KAVA-PECH, 2010.
-
Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN. 1996.
-
Čechová, M. Čeština - řeč a jazyk.. SPN, 2011.
-
Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E., Styblík, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 1998.
-
Havránek, B., Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna. 2010.
-
Höflerová, E. Průvodce tvaroslovím současné češtiny. Odry: Vade Mecum. 2019.
-
Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, D., Svobodová, J. Čeština pro učitele. Odry: Vade Mecum. 2010.
-
Janovec, L. a kol. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett. 2006.
-
Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy.. Grada, 2012.
-
Svobodová, D. Průvodce českou slovní zásobou. Odry: Vade Mecum, 2006.
-
Svobodová, J. Průvodce českou interpunkcí. Odry: Vade Mecum, 2015.
|