Předmět: Základy matematiky v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy matematiky v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/M1ZMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Matematický jazyk a symbolika, základy výrokové logiky. 2. Výrok, operace s výroky, výrokové formule. 3. Kvantifikace výroků. 4. Jednoduché matematické důkazy a jejich význam. 5. Základy teorie množin, operace s množinami. 6. Vztahy mezi množinami, znázorňování množin. 7. Význam množin a množinových operací pro primární matematické vzdělávání. 8. Binární relace v množině. 9. Vlastnosti binárních relací (reflexivnost, symetrie, tranzitivnost, aj.). 10. Relace ekvivalence a relace uspořádání a jejich praktický význam, dobré uspořádání. 11. Řešení slovních úloh se zaměřením na výroky. 12. Dokazování a množiny (množiny s neprázdným průnikem). 13. Ověřování vlastností relací a zobrazení s akcentem na využití v primárním matematickém vzdělávání. 14. Základní pojmy matematické logiky a teorie množin na 1. stupni ZŠ jako prostředek na budování poznatků o přirozených číslech.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají vědomosti na úrovni středoškolské matematiky.
Studenti mají vědomosti na úrovni středoškolské matematiky.
Výsledky učení
definovat význam výrokové logiky v primárním vzdělávání
definovat význam výrokové logiky v primárním vzdělávání
určit pravdivostní hodnoty výroků a kvantifikovaných výroků
určit pravdivostní hodnoty výroků a kvantifikovaných výroků
vysvětlit základní pojmy, značení a symboliku v teorii množin
vysvětlit základní pojmy, značení a symboliku v teorii množin
řešit množinové operace
řešit množinové operace
rozlišovat binární relace v množině, určit relaci na základě kartézského součinu
rozlišovat binární relace v množině, určit relaci na základě kartézského součinu
Odborné dovednosti
zdůvodnit pravdivostní hodnotu výroku
zdůvodnit pravdivostní hodnotu výroku
zdůvodnit rozdíl výroků a kvantifikovaných výroků
zdůvodnit rozdíl výroků a kvantifikovaných výroků
vysvětlit negaci kvantifikovaných výroků
vysvětlit negaci kvantifikovaných výroků
propojit průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny s tvorbou učební úlohy s výroky a množinami
propojit průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny s tvorbou učební úlohy s výroky a množinami
kriticky zhodnotit určení binární relace v množině na základě uzlových grafů a kartézského grafu
kriticky zhodnotit určení binární relace v množině na základě uzlových grafů a kartézského grafu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Bělík, M. Binární relace [online]. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2005.
  • Eberová, J., & Stopenová, A. Matematika 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 1997.
  • Igrah, G. The universal history of numbers. New York: John Wiley & Sons. 2001.
  • Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Akademie. 2009.
  • Markechová, D., Švecová, V., Tirpáková, A., & Stehlíková, B. Základy matematiky a matematickej logiky. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. 2011.
  • Musser, G. L., Burger, B. E., & Peterson, B. E. Mathematics for elementary teacher. New York: John Wiley & Sons. 2001.
  • Panáčová, J. & Beránek, J. Základy elementární matematiky s didaktikou pro učitelství 1. stupně ZŠ. MU Brno. 2020.
  • Polášek, V., Sedláček, L., & Kozáková, L. Matematický seminář. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr