Předmět: On-boarding studujících učitelství na VŠ studium a budoucí profesi

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu On-boarding studujících učitelství na VŠ studium a budoucí profesi
Kód předmětu USP/M1ONB
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Specifika uspořádání vysoké školy a vysokoškolského studia (ve srovnání se studiem na nižších stupních škol). 2. Akademické tituly a funkce, akademické obřady (imatrikulace, promoce). 3. Organizační formy a metody výuky, způsoby hodnocení studia na vysoké škole. 4. Kvalifikační práce - jejich funkce, podoby, styl; akademické psaní a tvůrčí (badatelské) aktivity studujících. 5. Specifické nároky studia na FHS UTB (v konkrétním studijním programu). 6. Možnosti podpory studentského života (studentské spolky, iniciativy apod.) a aktivit studentů. 7. Možnosti poradenství v oblastech studia (např. při ohrožení studijním neúspěchem). 8. Nároky učitelské profese a orientace v možnostech profesního a kariérového rozvoje. 9. Výzvy spolupráce učitelů s dalšími profesemi (např. speciální pedagogové, psychologové, pediatři).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia).
Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia).
Odborné dovednosti
Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia).
Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia).
Výsledky učení
Odborné znalosti
specifikovat nároky vysokoškolského studia a možnosti poradenství a podpory
specifikovat nároky vysokoškolského studia a možnosti poradenství a podpory
oslovovat v akademickém prostředí a orientovat se v rolích a funkcích akademiků
oslovovat v akademickém prostředí a orientovat se v rolích a funkcích akademiků
osvojit si orientaci v akademickém prostředí
osvojit si orientaci v akademickém prostředí
osvojit si základní organizační formy a metody výuky na vysoké škole
osvojit si základní organizační formy a metody výuky na vysoké škole
vyjmenovat možnosti a formy poradenství pro studenty
vyjmenovat možnosti a formy poradenství pro studenty
Odborné dovednosti
orientačně posoudit své studijní předpoklady a předpoklady pro výkon budoucí profese
orientačně posoudit své studijní předpoklady a předpoklady pro výkon budoucí profese
orientovat se v systému vysokoškolského studia na fakultě
orientovat se v systému vysokoškolského studia na fakultě
využívat znalosti z kurzu ve prospěch svého studia
využívat znalosti z kurzu ve prospěch svého studia
prokázat adaptabilitu a orientační schopnosti
prokázat adaptabilitu a orientační schopnosti
vyhledat odbornou pomoc při obtížích se studiem
vyhledat odbornou pomoc při obtížích se studiem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha: Portál, 2019. ISBN 9788026214854.
  • KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
  • Kodým, M. Metody rozvoje sociálních dovedností.. Grada, 2016.
  • Rohlíková, L., & Vejvodová, V. Vyučovací metody na vysoké škole: Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada. 2012.
  • Svoboda, M. & Gažáková, E. Osobnostně sociální rozvoj studentů ? budoucích učitelů. PdF ZČU v Plzni. 2020.
  • Šimanovský, Z., Šimanovská, B. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr