|
Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogické portfolio. - Podstata (sebe)reflexe, zpětná vazba. - Interakce ve výuce. - Snímek pracovního dne učitele.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti se nachází v prvním semestru studia, předpokládá se obecná znalost školního prostředí z pohledu žáka. |
| Studenti se nachází v prvním semestru studia, předpokládá se obecná znalost školního prostředí z pohledu žáka. |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy týkající se pedagogické praxe |
| definovat základní pojmy týkající se pedagogické praxe |
| vyjmenovat nástroje vhodné pro pozorování pedagogické interakce |
| vyjmenovat nástroje vhodné pro pozorování pedagogické interakce |
| popsat rozdíl mezi zpětnou vazbou a (sebe)reflexí |
| popsat rozdíl mezi zpětnou vazbou a (sebe)reflexí |
| vymezit základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| vymezit základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| objasnit podstatu tvorby a navazující práce s pedagogickým portfoliem |
| objasnit podstatu tvorby a navazující práce s pedagogickým portfoliem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s pedagogickým portfoliem |
| pracovat s pedagogickým portfoliem |
| vysvětlit rozdíl mezi reflexí a zpětnou vazbou |
| vysvětlit rozdíl mezi reflexí a zpětnou vazbou |
| vybrat a použít vhodné nástroje pro pozorování pedagogické interakce |
| vybrat a použít vhodné nástroje pro pozorování pedagogické interakce |
| popsat rámcové činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| popsat rámcové činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| komunikovat o běžných i netypických interakcích pozorovaných během praxe |
| komunikovat o běžných i netypických interakcích pozorovaných během praxe |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Jirásková, M., & Petrů Puhrová, B. Portfolio studenta učitelství pro 1. stupeň základní školy jako obraz o utváření profesní identity budoucího učitele. Pedagogika 75(1). 2025.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Lunenberg, M., Dengerink, J., & Korthagen, F. The Professional Teacher Educator Roles, Behaviour, and Professional Development of Teacher Educators. Rotterdam: Sense Publishers. 2014.
-
Píšová, M., & Duschinská, K., a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK, 2011.
-
Píšová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
-
Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Redita. 2015.
|