Předmět: Solving of Educational Situations

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Solving of Educational Situations
Kód předmětu USP/E4RV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Výchova, výchovné situace - Výchovné problémy, problémový žák - Poruchy chování (lež, krádeže, záškoláctví, agresivita a šikana aj., tj. poruchy chování z hlediska psychologie, speciální pedagogiky a MKN) - Učitel a problémový žák (učitel, autorita učitele, efektivní komunikace, emoce, kázeňské prostředky, odměny a tresty aj.) - Péče o jedince s poruchami chování, institucionální pomoc - Převýchovný proces - Řešení výchovných a problémových situací

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Semestrální práce - 65 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezení základních pojmů výchova a vzdělávání v mezinárodním kontextu
vymezení základních pojmů výchova a vzdělávání v mezinárodním kontextu
role učitele a žák v řešení pedagogických situací
role učitele a žák v řešení pedagogických situací
návrhy řešení vybraných pedagogických problémů
návrhy řešení vybraných pedagogických problémů
oblast diagnostikování rodinného prostředí ve vazbě na řešení výchovných situací
oblast diagnostikování rodinného prostředí ve vazbě na řešení výchovných situací
vybrané poruchy chování a jednání
vybrané poruchy chování a jednání
Odborné dovednosti
analyzovat teoretická východiska výchovných problémů dětí, žáků a studentů
analyzovat teoretická východiska výchovných problémů dětí, žáků a studentů
diskutovat o možnostech řešení pedagogických situací s problémem
diskutovat o možnostech řešení pedagogických situací s problémem
navrhovat řešení výchovných problémů s oporou o literaturu
navrhovat řešení výchovných problémů s oporou o literaturu
orientovat se v příčinách poruch chování a jednání žáků
orientovat se v příčinách poruch chování a jednání žáků
popsat souvislosti rodinného a školního prostředí
popsat souvislosti rodinného a školního prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (Čj.: 10 194/2002-14).
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škola školských zařízení (Čj.: 28 275/2000-22).
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (Čj.: 14 514/2000 - 51).
  • AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
  • BENDL, S. Neukázněný žák. Cesta institucionální pomoci. . Praha: ISV, , 2004.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr