Vyučující
|
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Výchova, výchovné situace - Výchovné problémy, problémový žák - Poruchy chování (lež, krádeže, záškoláctví, agresivita a šikana aj., tj. poruchy chování z hlediska psychologie, speciální pedagogiky a MKN) - Učitel a problémový žák (učitel, autorita učitele, efektivní komunikace, emoce, kázeňské prostředky, odměny a tresty aj.) - Péče o jedince s poruchami chování, institucionální pomoc - Převýchovný proces - Řešení výchovných a problémových situací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vymezení základních pojmů výchova a vzdělávání v mezinárodním kontextu |
vymezení základních pojmů výchova a vzdělávání v mezinárodním kontextu |
role učitele a žák v řešení pedagogických situací |
role učitele a žák v řešení pedagogických situací |
návrhy řešení vybraných pedagogických problémů |
návrhy řešení vybraných pedagogických problémů |
oblast diagnostikování rodinného prostředí ve vazbě na řešení výchovných situací |
oblast diagnostikování rodinného prostředí ve vazbě na řešení výchovných situací |
vybrané poruchy chování a jednání |
vybrané poruchy chování a jednání |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat teoretická východiska výchovných problémů dětí, žáků a studentů |
analyzovat teoretická východiska výchovných problémů dětí, žáků a studentů |
diskutovat o možnostech řešení pedagogických situací s problémem |
diskutovat o možnostech řešení pedagogických situací s problémem |
navrhovat řešení výchovných problémů s oporou o literaturu |
navrhovat řešení výchovných problémů s oporou o literaturu |
orientovat se v příčinách poruch chování a jednání žáků |
orientovat se v příčinách poruch chování a jednání žáků |
popsat souvislosti rodinného a školního prostředí |
popsat souvislosti rodinného a školního prostředí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (Čj.: 10 194/2002-14).
-
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škola školských zařízení (Čj.: 28 275/2000-22).
-
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (Čj.: 14 514/2000 - 51).
-
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
-
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
-
BENDL, S. Neukázněný žák. Cesta institucionální pomoci. . Praha: ISV, , 2004.
-
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
-
PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990.
|