Vyučující
|
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální a pedagogická komunikace - teoretická východiska. Pravidla komunikace učitelka - děti. Komunikační styl učitele. Verbální a neverbální komunikace - její aspekty a specifika v prostředí školy. Učitelka mateřské školy v komunikaci s rodičem, kolegou, zřizovatelem. Emoce v komunikaci. Dětská kresba jako způsob komunikace dítěte předškolního věku. Masová komunikace a její vliv na dítě v předškolním věku. Chyby v komunikaci při práci s dětmi. Rozvoj komunikačních zručností dítěte předškolního a mladšího školního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
describe conditions and rules of social communication |
describe conditions and rules of social communication |
explain communication importance in society |
explain communication importance in society |
characterize the basic rules of communication of a teacher-student |
characterize the basic rules of communication of a teacher-student |
characterize the specifics of communication in the school environment |
characterize the specifics of communication in the school environment |
explain the nature and use of assertive communication |
explain the nature and use of assertive communication |
Odborné dovednosti |
---|
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances |
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances |
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication. |
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication. |
propose solutions to model situations in the school environment |
propose solutions to model situations in the school environment |
justify the solution of model situations in the kindergarten environment |
justify the solution of model situations in the kindergarten environment |
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent |
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
AIDR, J. E. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. Texty k distančnímu a kombinovanému studiu. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2006.
-
GAVORA, J. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
-
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2003.
-
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii i praxi. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaueamus, 2006.
-
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
-
VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozuzmění. Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
-
VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.
-
ZELINOVÁ, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál, 2007.
|