Předmět: Pedagogical Communication

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogical Communication
Kód předmětu USP/E2PK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sociální a pedagogická komunikace - teoretická východiska. Pravidla komunikace učitelka - děti. Komunikační styl učitele. Verbální a neverbální komunikace - její aspekty a specifika v prostředí školy. Učitelka mateřské školy v komunikaci s rodičem, kolegou, zřizovatelem. Emoce v komunikaci. Dětská kresba jako způsob komunikace dítěte předškolního věku. Masová komunikace a její vliv na dítě v předškolním věku. Chyby v komunikaci při práci s dětmi. Rozvoj komunikačních zručností dítěte předškolního a mladšího školního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
describe conditions and rules of social communication
describe conditions and rules of social communication
explain communication importance in society
explain communication importance in society
characterize the basic rules of communication of a teacher-student
characterize the basic rules of communication of a teacher-student
characterize the specifics of communication in the school environment
characterize the specifics of communication in the school environment
explain the nature and use of assertive communication
explain the nature and use of assertive communication
Odborné dovednosti
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication.
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication.
propose solutions to model situations in the school environment
propose solutions to model situations in the school environment
justify the solution of model situations in the kindergarten environment
justify the solution of model situations in the kindergarten environment
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • AIDR, J. E. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. Texty k distančnímu a kombinovanému studiu. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2006.
  • GAVORA, J. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2003.
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii i praxi. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaueamus, 2006.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozuzmění. Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
  • VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.
  • ZELINOVÁ, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr