Předmět: Pedagogical Communication

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogical Communication
Kód předmětu USP/E2PK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Social contact and social communication - definition. Communication models. Themes of communication and its importance in today's society. - Description and rules of communication of teacher-student communication as a social event. The role of communication in teaching preparation and practice. - Development of public speaking and rhetoric. Self-presentation and communicating in front of an audience. - Style of personal expression-verbal component, non-verbal, and indirect communication circumstances. - Social perception and listening. - Communication styles. - Monologue and dialogue in the classroom. - Communication barriers. Problem communication - criticism, conflicts, and unhealthy communication. - Positive communication. Criteria for mental health. - Communication skills and their development. - The organizational form of teaching in terms of communication. - Monitoring and evaluation of communication.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 19 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
describe conditions and rules of social communication
describe conditions and rules of social communication
explain communication importance in society
explain communication importance in society
characterize the basic rules of communication of a teacher-student
characterize the basic rules of communication of a teacher-student
characterize the specifics of communication in the school environment
characterize the specifics of communication in the school environment
explain the nature and use of assertive communication
explain the nature and use of assertive communication
Odborné dovednosti
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances
identify the basic elements of a style of personal expression - verbal component, non-verbal and indirect communication circumstances
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication.
apply various communication styles and organizational forms in the classroom in terms of communication.
propose solutions to model situations in the school environment
propose solutions to model situations in the school environment
justify the solution of model situations in the kindergarten environment
justify the solution of model situations in the kindergarten environment
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent
apply an assertive communication strategy in model situations of communication between a teacher and a parent
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Fisher, R. Creative dialogue: talk for thinking in the classroom.. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009.
  • Nottingham, J., Nottingham, J., Renton, M. Challenging learning through dialogue: strategies to engage your students and develop their language of learning.. Thousand Oaks, California: Corwin, 2017.
  • Peery, A. B., Patrick, P., Moore, D. sk, don't tell: powerful questioning in the classroom.. Englewood: Lead + Learn Press, 2013.
  • Powell, D. L., Powell, R. G. Classroom communication and diversity: enhancing instructional practice.. Routledge, 2016.
  • Richmond, V. P., McCroskey, J. C. (Ed.). Power in the classroom: communication, control, and concern.. Routledge, Taylor & Francis Group, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr