Předmět: Pedagogická propedeutika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická propedeutika
Kód předmětu USP/E1PPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Řehoříková Silvie, Mgr.
Obsah předmětu
- The structure of education. - System of educational sciences, neighboring sciences, horizontal and vertical structures. - Goals of education, functions of educational goals. - Changes in goals of education, discrepancies in, and the legitimacy of educational goals. - Dimensions of education, the psychological dimension of education, the sociological dimension of education. - The didactical dimension of education, anthropological preconditions of education. - Basic concepts and categories in education. - Modes of instruction, educational strategies, methods of instruction, instructional media, and educational competencies. - Education and education in the Czech Republic. - The international context of education. - The historical context of education. - Alternative models of education in kindergartens. - Methodology and its position in the system of educational sciences as a basis for portfolio creation. - Trandisciplinary concept of education in contemporary Czech schools.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
- popsat systém pedagogických věd
- popsat systém pedagogických věd
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
- definovat typy a role učitele mateřské školy
- definovat typy a role učitele mateřské školy
- popsat podstatu učitelské profese
- popsat podstatu učitelské profese
Odborné dovednosti
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Dittrich, A.K. General Pedagogical Knowledge of Austrian Teachers. 2020.
  • Feldges, T. (Ed.). Education in Europe: contemporary approaches across the continent.. Routledge, Taylor & Francis Group., 2023.
  • Montessori, M. The Montessori method.. Transaction Publishers., 2014.
  • Schunk, D. H. Learning theories: an educational perspective. Pearson, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr