Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy. - Didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd jako základ po uchopení tvorby portfolia. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 84 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
- popsat systém pedagogických věd |
- popsat systém pedagogických věd |
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
- definovat typy a role učitele mateřské školy |
- definovat typy a role učitele mateřské školy |
- popsat podstatu učitelské profese |
- popsat podstatu učitelské profese |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
-
Švec, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print, 2002.
-
Wiegerová, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.
|