Předmět: Pedagogická propedeutika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická propedeutika
Kód předmětu USP/E1PPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy. - Didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd jako základ po uchopení tvorby portfolia. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 84 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 21 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
- popsat systém pedagogických věd
- popsat systém pedagogických věd
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
- charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
- analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
- definovat typy a role učitele mateřské školy
- definovat typy a role učitele mateřské školy
- popsat podstatu učitelské profese
- popsat podstatu učitelské profese
Odborné dovednosti
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
  • Švec, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print, 2002.
  • Wiegerová, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr