|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Řehoříková Silvie, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- The structure of education. - System of educational sciences, neighboring sciences, horizontal and vertical structures. - Goals of education, functions of educational goals. - Changes in goals of education, discrepancies in, and the legitimacy of educational goals. - Dimensions of education, the psychological dimension of education, the sociological dimension of education. - The didactical dimension of education, anthropological preconditions of education. - Basic concepts and categories in education. - Modes of instruction, educational strategies, methods of instruction, instructional media, and educational competencies. - Education and education in the Czech Republic. - The international context of education. - The historical context of education. - Alternative models of education in kindergartens. - Methodology and its position in the system of educational sciences as a basis for portfolio creation. - Trandisciplinary concept of education in contemporary Czech schools.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| - popsat systém pedagogických věd |
| - popsat systém pedagogických věd |
| - charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| - charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| - analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| - analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| - definovat typy a role učitele mateřské školy |
| - definovat typy a role učitele mateřské školy |
| - popsat podstatu učitelské profese |
| - popsat podstatu učitelské profese |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
| porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Dittrich, A.K. General Pedagogical Knowledge of Austrian Teachers. 2020.
-
Feldges, T. (Ed.). Education in Europe: contemporary approaches across the continent.. Routledge, Taylor & Francis Group., 2023.
-
Montessori, M. The Montessori method.. Transaction Publishers., 2014.
-
Schunk, D. H. Learning theories: an educational perspective. Pearson, 2020.
|