|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Člověk a pohyb, antropologie a kinantropologie, pohybová kultura - Pohybová aktivita od pravěku po středověk, antické ideály (areté, kalokagathia, paideia) - Národní tělovýchovné systémy a počátky moderního sportu, naturismus - Pierre de Coubertin a novověký olympismus - Miroslav Tyrš a sokolství, tělovýchovné spolky v českých zemích, slety a spartakiády - Tělo, duše, duch a holistický pohyb osobnosti - Svět hry, hrdina, vítězství a prohra - Etika a morálka, etická dilemata ve sportovním prostředí - Doping a fair play - Citius, altius, fortius a kyborgizace sportu - Smysl života, odcizení, smrt a sport - Spiritualita lidského pohybu, duchovní a náboženské aspekty sportu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
| vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
| historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
| historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
| základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
| základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
| chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
| rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
| rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
| orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
| orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Hurych, E. et al. Spiritualita pohybových aktivit. Brno. 2013.
-
Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
-
Olivová, V. Lidé a hry: historická geneze sportu. Praha, 1976.
-
Roubal, P. Československé spartakiády. Praha. 2016.
|