|
Vyučující
|
-
Cejpek Blaštíková Lucie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální styk a sociální komunikace. - Sociální vnímání a naslouchání. - Komunikační styly. - Rétorika a vývoj řečnictví. - Výraz osobního projevu. - Asertivita v komunikaci. - Konflikt a komunikace. - Poruchy v interpersonální komunikaci. - Pozitivní komunikace. Kritéria psychického zdraví. - Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení. - Skupinová komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 37 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definuje základní pojmy vztahující se k sociální komunikaci |
| definuje základní pojmy vztahující se k sociální komunikaci |
| vymezí specifika verbální a neverbální sociální komunikace |
| vymezí specifika verbální a neverbální sociální komunikace |
| zhodnotí význam sociální komunikace v různých sociálních prostředích |
| zhodnotí význam sociální komunikace v různých sociálních prostředích |
| charakterizuje specifika efektivní, pozitivní a asertivní komunikace |
| charakterizuje specifika efektivní, pozitivní a asertivní komunikace |
| popíše význam sociální percepce a naslouchání v kontextu sociální komunikace |
| popíše význam sociální percepce a naslouchání v kontextu sociální komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišuje a analyzuje jednotlivá specifika a projevy neverbální sociální komunikace |
| rozlišuje a analyzuje jednotlivá specifika a projevy neverbální sociální komunikace |
| aplikuje metody aktivního naslouchání v rozhovoru |
| aplikuje metody aktivního naslouchání v rozhovoru |
| aplikuje strategie efektivní sociální komunikace v rozhovoru |
| aplikuje strategie efektivní sociální komunikace v rozhovoru |
| analyzuje osobní a dyadickou komunikaci z hlediska verbálních, nonverbálních specifik a paralingvistických projevů |
| analyzuje osobní a dyadickou komunikaci z hlediska verbálních, nonverbálních specifik a paralingvistických projevů |
| navrhuje komunikační strategie ve vztahu k specifikům sociálního prostředí |
| navrhuje komunikační strategie ve vztahu k specifikům sociálního prostředí |
| aplikuje techniky asertivní komunikace v rozhovoru |
| aplikuje techniky asertivní komunikace v rozhovoru |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
DAVIS, G. A., RIMM, S. B. Education of the Gifted and Talented. .
-
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. .
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 8024707381.
-
Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
-
Roberts, Julia L. Enrichment opportunities for gifted learners. Waco : Prufrock Press, 2005. ISBN 978-1-59363-020-1.
-
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
|