|
Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Haburajová Ilavská Lenka, doc. PhDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do problematiky psaní diplomových prací. - Představení základních přístupů v sociálně pedagogickém výzkumu. - Vytváření návrhu projektu diplomové práce (volba tématu výzkumu, její zdůvodnění, zužování tématu, vymezení výzkumných cílů a výzkumných otázek, teoretická východiska, volba druhu výzkumu a její zdůvodnění, definice proměnných a hypotéz u kvantitativního výzkumu, u kvalitativního výzkumu způsob triangulace, výběr výzkumného souboru, výběr vhodných výzkumných metod/technik, plán zpracování kvalitativních nebo kvantitativních dat, zamýšlený přínos, použitá literatura a jiné zdroje, zpracování příloh např. dotazník, pozorovací arch, apod.). - Obhajoba projektů diplomových prací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Týmová práce, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zvládnutí metodologie pedagogického (sociální) výzkumu, tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky a hypotézy, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování výzkumných dat. Praktické zkušenosti se zpracováním bakalářské práce. |
| Zvládnutí metodologie pedagogického (sociální) výzkumu, tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky a hypotézy, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování výzkumných dat. Praktické zkušenosti se zpracováním bakalářské práce. |
| Výsledky učení |
|---|
| strukturování projektu diplomové práce |
| strukturování projektu diplomové práce |
| designu výzkumu |
| designu výzkumu |
| metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu |
| metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu |
| postupů analýzy dat s ohledem na charater dat v diplomové práci |
| postupů analýzy dat s ohledem na charater dat v diplomové práci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracuje projekt diplomové práce |
| zpracuje projekt diplomové práce |
| připraví sociálně pedagogický výzkum |
| připraví sociálně pedagogický výzkum |
| využívá vhodný design výzkumu |
| využívá vhodný design výzkumu |
| zvolí adekvátní metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| zvolí adekvátní metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| navrhuje způsob zpracování dat |
| navrhuje způsob zpracování dat |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Gay, L. R. Educational research : competencies for analysis and applications. 9th ed. Upper Saddle River : Pearson, 2009. ISBN 978-0-13-233877-6.
-
Gulová, L., & Šíp, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada., 2013.
-
Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého (novější vydání - 2004), 1998.
-
Kapounová, J., & Kapoun, P. Bakalářská a diplomová práce.. Praha: Grada., 2017.
-
Katuščák, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce.. Praha: Enigma., 2022.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. .
-
Novotná, H., et al. Metody výzkumu ve společenských vědách.. Praha: Fakulta humanitních studií., 2020.
-
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008.
-
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
-
Reichl, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů.. Praha: Grada., 2009.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. .
-
ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. .
|